Hva er en selgerplan?
På samme måte som salgsorganisasjonen, avdelingene og gruppene som jobber med salg må ha en salgsplan som viser hvilke salgsmål de skal nå og hvilken salgsstrategi de skal følge det kommende året, trenger også den enkelte selger i salgsorganisasjonen en personlig selgerplan som trekker opp selgerens personlige:
- Resultatmål: Hvilket resultater skal nås i løpet av året?
- Salgsbudsjett: Hvilket salgsbudsjett har selgeren per måned og uke?
- Aktivitetsmål: Hvilke salgsaktiviteter skal gjennomføres for å nå budsjettet og resultatmålet, når skal aktivitetene gjennomføres, på hvilken måte og med hvilken effekt?
- Tidsplan: Når skal disse aktivitetene gjennomføres og hvilke ressurser kan brukes?
Hvilke rammebetingelser styrer selgerplanen?
Når selgerplanen skal utvikles må selgeren ta hensyn til en rekke andre plandokumenter som legger sterke styringer for hvordan selgeren kan utforme sin egen salgsplan. De viktigste plandokumentene i så måte er:
- Forretningsplanen som angir virksomhetens forretningside, visjon, misjon, forretningsmål og forretningsstrategi. Dette utgjøre selve grunnmuren i virksomheten og danner grunnlaget for all annen planlegging.
- Markedsplanen som angir hva som er formålet med markedsføringen, hvilke markedsmål, markedsstrategi og markeds-aktiviteter som skal gjennomføres og hvordan konkurransevirkemidlene skal brukes. Forhold selgeren må ta hensyn til når salgsplanen skal utvikles.
- Salgsplanen som angir hvilke salgsmål som skal nås, hvilken salgsstrategi som skal følges og hvilke salgsaktiviteter som skal gjennomføres.