Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er selektiv oppmerksomhet?

Selektiv oppmerksomhet er hjernens evne til å fokusere på en bestemt stimulus eller oppgave mens man ignorerer andre distraherende stimuli. Dette er en kritisk funksjon i dagliglivet, som lar oss håndtere den enorme mengden informasjon vi møter, og velge ut hva som er mest relevant akkurat nå i denne situasjonen.

Selektiv oppmerksomhet er spesielt viktig i situasjoner som krever høy grad av fokus og presisjon, som i yrkeslivet, under studier, eller i trafikken. Ved å forstå mekanismene bak selektiv oppmerksomhet, kan vi bedre håndtere distraksjoner og forbedre vår evne til å konsentrere oss om viktige oppgaver.

Oppmerksomhet

Når vi snakker om oppmerksomhet mener vi:“Den kognitive prosessen som innebærer en fokusering på enkelte aspekter ved miljøet, mens andre aspekter ignoreres”.

Som det går frem av definisjonen er oppmerksomhet vår egen selektert og kontrollert opplevelse av omgivelsene våre. Vi kan dermed si at oppmerksomhet betegner:

  1. bevisst fokusering på et ytre eller indre objekt
  2. seleksjon av utvalgte sanseinntrykk for videre kognitiv bearbeiding

Oppmerksomhetens funksjon er:

  1. å hindre at sanseapparatet og tankevirksomheten blir overbelastet
  2. å hindre at det blir en konflikt mellom alle de inntrykkene vi mottar
  3. å tilpasse våre reaksjoner til inntrykkene.

Oppmerksomheten er til hjelp i dagliglivet ved at vi kan holde oversikt over og forholde oss til omgivelser på en hensiktsmessig måte. Oppmerksomhet er noe vi kan ha kontroll over. Snakker vi f.eks. med en person i et lokale hvor mange andre snakker sammen, har vi evnen til å blokkere ut alle de andre samtalene og fokusere på den ene vi selv deltar i. Dette ved å benytte våre mekanismer for psykologisk blokkering av de uønskede signalene. 

Evnen til å kunne fokusere oppmerksomhet og overse distraherende stimuli er en viktig del av den kognitive utviklingen, og forbedres etter hvert som barn blir eldre. Hos 5 % av alle barn (på verdensbasis) er denne utviklingen så redusert at de kvalifiserer til diagnosen ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

Skal du ha noen forhåpninger om å nå frem til noen med et budskap og påvirke deres verdier og preferanser, er første steg å skaffe seg deres oppmerksomhet. Du må få lov til å legge beslag på litt av deres tid, slik at du får anledning til å legge frem ditt budskap.

Det hjelper aldri så mye at du har et godt tilbud og produkt, hvis de du henvender deg til ikke blir oppmerksomme på ditt budskap eller tilbud. Problemet er bare å få denne oppmerksomheten. Spesielt i dag hvor mediestøyen og konkurransen er større enn noensinne. Antall stimuli folk i dag blir utsatt for er enorm. Ingen har anledning til å gi alle disse stimuli oppmerksomhet. Ingen har tid eller kapasitet til det.

For å få deres oppmerksomhet er det ikke tilstrekkelig å gjøre budskapet tilgjengelig for dem. Du må også bryte igjennom deres ulike “forsvarsmekanismer”.

Vi skal her se litt på hvordan man kan benytte ulike virkemidler for å skaffe seg den etterlengtede oppmerksomheten.

Selektiv oppmerksomhet

Med selektiv oppmerksomhet menes:

“Prosessen vi går igjennom for å velge ut de stimuli som vi oppfatter som viktige og som vi derfor lar oss bli eksponert for”.

Begrepet selektiv oppmerksomhet er ekstremt viktig innen kommunikasjon og påvirkning fordi:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.