Hva er en salgsorganisasjon?
Salgsorganisasjonen er normalt en del av virksomhetens markedsapparat (organisasjon), som igjen er en del av totalorganisasjonen. Salgsorganisasjonens oppgave er å selge selskapets produkter og tjenester (verditilbud), slik at selskapet kan få salgsinntekter som skal dekke selskapets kostnader.
Selv om salgsorganisasjonen normalt er en intern avdeling i virksomheten, trenger den ikke å være det. Det er også mulig å outsource salgsorganisasjonen eller velge en kombinasjon. Det første en salgsleder må treffe en beslutning om når salgsorganisasjonen skal planlegges er å treffe en beslutning om virksomheten skal velge en:
- Intern salgsorganisasjon – en salgsorganisasjon som er en del av virksomheten.
- Ekstern salgsorganisasjon – en salgsorganisasjon som ikke er en del av virksomheten
- Kombinasjon av intern og ekstern salgsorganisasjon
De fleste velger en intern salgsorganisasjon. Eksempler på eksterne salgsorganisasjoner er salgsagenter med agentur og ulike kjedesamarbeid. I denne artikkelserien skal vi konsentrere oss om interne salgsorganisasjoner.
Fysiske- og digitale salgsorganisasjoner
Det finnes mange ulike former for interne salgsorganisasjoner. Et grunnleggende skille er å skille mellom:
- Fysiske salgsorganisasjoner
- Digitale salgsorganisasjoner