Hva er en pristype?
En pristype er en måte å angi en pris på et produkt eller tjeneste på.
Det finnes mange ulike typer priser, og mange ulike kriterier vi kan legge til grunn for å skille de ulike pristypene på. Avhengig av hva vi prissetter, hva vi ønsker å oppnå og hvor produktet eller tjenesten befinner seg i sin verdikjeden kan vi skille mellom følgende pristyper :
- Styrt- og naturlig pris
- Grossist (forhandler) – og konsumentpris (utsalgspris)
- Veiledende pris og reell pris
- Forventningspriser
- Fast pris og dynamisk prising
- Tidsbasert pris
- Penetrasjonspris
- Skimmingpris
- Psykologisk pris
- Premium pris
- Konkurransebasert pris
- Kostnadsbasert pris
- Verdibasert pris
- Rabatt og kampanjepris
- Abonnementspris
- Freemium pris
- Andre priser
Alle pristyper har sine fordeler og ulemper. La oss derfor se litt nærmere på vi legger i disse ulike pristypene.