Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en pristype?

En pristype er en måte å angi en pris på et produkt eller tjeneste på.

Det finnes mange ulike typer priser, og mange ulike kriterier vi kan legge til grunn for å skille de ulike pristypene på. Avhengig av hva vi prissetter, hva vi ønsker å oppnå og hvor produktet eller tjenesten befinner seg i sin verdikjeden kan vi skille mellom følgende pristyper :

  • Styrt- og naturlig pris
  • Grossist (forhandler) – og konsumentpris (utsalgspris)
  • Veiledende pris og reell pris
  • Forventningspriser
  • Fast pris og dynamisk prising
  • Tidsbasert pris
  • Penetrasjonspris
  • Skimmingpris
  • Psykologisk pris
  • Premium pris
  • Konkurransebasert pris
  • Kostnadsbasert pris
  • Verdibasert pris
  • Rabatt og kampanjepris
  • Abonnementspris
  • Freemium pris
  • Andre priser

Alle pristyper har sine fordeler og ulemper. La oss derfor se litt nærmere på vi legger i disse ulike pristypene.

Styrt- og naturlig pris

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss