Virtuell organisering er ikke enkelt, da det finnes en mengde fallgruver vi kan gå i. Når vi snakker om virtuell organisering mener vi i denne sammenheng:
“Måten vi organiserer en virtuell organisasjon eller team på, slik at resultatet blir en velfungerende helhet som løser definerte oppgaver med avtalt tids- og ressursbruk for å nå et avtalt sluttresultat (mål)”
Årsaken til at det alltid er vanskelig å organisere en organisasjon slik at konflikter og samarbeidsproblemer ikke oppstår skyldes fire forhold som alltid vil være til stede i en organisasjon:
- Alle organisasjoner har ulike interessenter (mennesker) med ulike mål og interesser som de ønsker å ivareta.
- Det vil alltid finnes varige forskjeller mellom interessentene (menneskene) i en organisasjon.
- Ressursene er alltid begrenset i en organisasjon
- Makt er en nøkkelressurs
Disse problemene har ledere tradisjonelt løst gjennom maktbruk, forhandlinger, kjøøslåing og kompromisser (Bolman & Deal, 1994). En logikk som kan visualiseres slik: