Domene og webhotell fra OnNet.no

I denne artikkelserien lærer du forskjellen mellom merkevarebygging og bygging av et omdømme, samt hvordan du bør gå frem for å skape et ønsket omdømme. Artikkelserien bør leses i sammenheng med artikkelserien om merkevarebygging for å gi fult utbytte, da alle merkevareteknikkene også gjelder for byggingen av et omdømme.

branding

Hva er omdømme?

Omdømme, eller Corporate Branding på engelsk, er den oppfatning folk har til et merke, eller rettere sagt hvilke assosiasjoner de har til en merkevare (bedrift). Denne oppfattelsen kan ha blitt bygd opp gradvis over tid, og kan komme fra hva de har lest, sett eller hørt fra andre, uten at de har egne personlige erfaringer med merkevaren. Sterkest forankring har omdømme hvis det bygger på individets egne erfaringer og opplevelser med merkevaren. 

Omdømme er den samlede oppfatningen som offentligheten, kunder, ansatte, investorer og andre interessenter har av en organisasjon. Omdømme reflekterer hvordan virksomheten oppfattes med hensyn til pålitelighet, troverdighet, etikk, kvalitet på produkter og tjenester, samt samfunnsansvar. Et godt omdømme kan føre til økt kundelojalitet, høyere salg, bedre ansatteengasjement og investortillit, mens et dårlig omdømme kan skade virksomhetens langsiktige suksess.

Definisjon -> Omdømme (renommé, rykte)

Det finnes ingen generell definisjon på begrepet omdømme, også kalt renommé eller rykte, men en relativ god definisjon er denne:

Et omdømme er summen av oppfatninger ulike interessentene har av en virksomhet eller summen av de historiene som fortelles om virksomheten.

Et omdømme er med andre ord:

De egenskapene ved virksomheten som utvikles over tid i folks bevissthet ut i fra virksomhetens relasjoner til sine omgivelser (markedssystemet).

Som det går frem av definisjonen er omdømme en fellesbetegnelse for såvel virksomhetens profil og image. Tre begreper som ofte blandes sammen og mange tror de betyr det samme. Det gjør de ikke. Forskjellen kan forklares slik.

Hva er profil og image?

Mange tror at omdømme, profil (identitet), og image er det samme. Det er det ikke. Begrepene kan forklares slik:

Profil, også kalt  identitet, handler om:

Hvordan virksomheten ønsker å bli oppfattet.

mens image forteller:

Hvordan virksomheten faktisk blir oppfattet.

Omdømme er:

De sentrale, unike og varige assosiasjonene som de eksterne interessentene har til selskapet.

Omdømme er det andre virkelig tror og mener om virksomheten. Omdømmet til en virksomhet tilhører eksterne aktører, og kan i praksis ikke styres av selskapet. Ledelsen kan likevel påvirke omdømme ved hjelp av sin markeds- og kommunikasjonsstrategi.

Egenskaper ved et godt omdømme

Et godt omdømme kjennetegnes av:

  • Troverdighet: Oppfattes som ærlig og pålitelig.
  • Kvalitet: Forbundet med høy kvalitet på produkter og tjenester.
  • Integritet: Handler etisk og ansvarsfullt.
  • Innovasjon: Oppfattes som en leder innen innovasjon og utvikling.
  • Samfunnsansvar: Viser en sterk forpliktelse til sosialt og miljømessig ansvar.

Å utvikle et godt omdømme som har disse kjennetegnene er det overordnede målet for mange virksomheter, men å få dette til i praksis er ikke lett.

Eksempler på selskaper med godt omdømme

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss