Hva er økonomistyring?
Økonomistyring er et konsept som organisasjoner har tatt i bruk i over 50 år, og ble beskrevet av Robert Anthony i 1965 som (sitert i Ferreira og Otley, 2009:264):
”prosessen som ledere bruker for å forsikre at ressurser er innhentet og brukt effektivt i gjennomføringen av organisasjonens mål”.
Definisjonen av økonomistyring har utviklet seg over tid, fra å fokusere på økonomisk kvantifiserbar informasjon, til å inkludere ekstern informasjon om markeder, konkurrenter, kunder og annen informasjon som vil hjelpe ledelsen med å nå organisasjonens mål (Chenhall 2003).
Wikipedia definerer idag begrepet økonomistyring som:
“bevisste tiltak for å forvalte de begrensede ressurser som finnes, slik at en når sine mål”.
Ressursene som skal forvaltes deles i:
- Anleggsmidler
- Omløpsmidler
- Teknologi
- Arbeidskraft
- Kompetanse
- Kapital
- Immaterielle rettigheter
Økonomistyring er en to-egget øks. På den ene siden handler økonomistyring om virksomhetens strategi, hvor systemet må tilpasse seg omgivelsene. På den andre siden finner vi den operasjonelle økonomistyringen som går ut på å implementere de planer som skal til for å nå målene og overvåke ressursbruken i forhold til de ressursbudsjettene som resultatmålene bygger på.