Domene og webhotell fra OnNet.no

ny-konkurransearena

Netthandel konkurransen skiller seg vesentlig fra konkurransesituasjonen virksomheten er vant fra den fysiske verden. Faktisk er hele konkurransearenaen netthandelen er en del av helt annerledes enn i den fysisk verden. Noe som også krever en helt annen strategisk tenkning enn det vi er vant fra den fysiske verden.

Gårsdagens konkurransearena

I den fysiske verden har vi siden av 1980-tallet brukt «5 forces»-modellen til Porter for å analysere virksomhetens konkurransearena for å avgjøre hvilken konkurrent- og vekststrategi er mest hensiktsmessig for virksomheten på lang sikt. Denne modellen er vist under.

konkurranseanalyse

Denne modellen er imidlertid dårlig egnet til å analysere konkurransesituasjonen og forretningsmulighetene for den digitale verden og nettbutikken. La meg ta noen eksempler på hvorfor denne modellen ikke er gyldig for analyser netthandelkonkurransen.

Fra et lokalt til et globalt marked

Internett fjerner alle hindringer av tid, sted og avstander. Mens markedet til en lokal forretning er begrenset til et geografisk begrenset nedslagsfelt rundt forretningen, finnes det ingen slike hindringer på Internett. Noe som gjør at vi ikke kan definere markedet på samme måte som vi gjør i den fysiske verden når vi snakker om netthandel.

På Internett er det like lettvint for en kunde å handle med et firma i sør-afrika som i nabokommunen. På Internett finnes det ingen fysiske landegrenser. Alle som har tilgang til Internett kan besøke og bestille fra din nettbutikk hvis du ønsker dette, i motsetning til de tradisjonelle salgs- og distribusjonskanalene som krever et nettverk av utsalgssteder for å kunne betjene et større marked.

Ved å kun oversette nettbutikken til flere språk er det mulig å tilby virksomhetens produkter og tilbud til “hele verden”, noe som krever vesentlig mindre investeringer enn å etablere fysiske utsalgssteder i flere land. Faktisk har fremveksten av standardisert programvare for å sette opp nettbutikker gjort det mulig å etablere en egen nettbutikk med kortbetalingløsning for under kr. 10.000.-. Noe som gjør det mulig for en liten virksomhet å øke sitt kundegrunnlag fra noen få ti-tusen mennesker i Norge til over 2 milliarder mennesker som har Internett tilgang i verden.

Imidlertid er det ikke bare kundegrunnlaget som øker ved å etablere seg på Internett med en e-handelløsning. Det samme gjør også antall konkurrenter. Istedenfor bare å måtte forholde seg til plagsomme norske lokale konkurrenter, må man på Internett konkurrere med alle leverandørene i hele verden. Noe som betyr at virksomheten ikke lenger bare må være bedre enn de lokale konkurrentene. De må være bedre enn alle konkurrentene i hele verden.

Fjerner eksisterende etableringshindringer

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.