Merkepyramiden bygger videre der kjennskappyramiden stopper. Mens kjennskappyramiden forklarer viktigheten av å oppnå merkekjennskap og hvordan denne kjennskapen kan måles, tar merkepyramiden for seg prosessen med å bringe merket opp til evoked set og skape en god, varig kunderelasjon.
Merkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva en virksomhet kan påvirke og hva som ligger utenfor deres kontroll.
Merkepyramiden hjelper oss ”trinn-for-trinn” med å skape en merkevare i kundenes bevissthet. Nederst i pyramiden finner vi merkekjennskap, noe vi skal komme tilbake til senere i oppgaven i mer detalj. Videre oppover i pyramiden finner vi de konkrete egenskapene som utgjør merket og som kundene benytter til å danne seg en oppfatning om merket, til evalueringer og følelser som skaper selve holdningen, og helt opp i toppen av merkepyramiden til det forhold kundene føler de har til et merke
Merkepyramiden kan ses på som et strukturkart for å systematisk bygge opp de ønskede sterke, positive og unike assosiasjoner i målbruppens bevissthet (evoked set).