Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en markedsstrategi?

En markedsstrategi er en langsiktig plan for hvordan virksomheten skal angripe og pleie sitt marked for å nå sitt markedsmål og det overordnede forretningsmålet.

Markedsstrategien angir hvilken retning markedsføringen skal ta og hvor fokuset skal ligge. Den hjelper også virksomheten med å identifisere og utnytte sine konkurransefortrinn. Samtidig som den tar hensyn til målgruppen, konkurrentene, og bedriftens posisjon, ressurser og kapabiliteter.

Mens markedsmålet forteller oss hva som er det overordnede målet med markedsføringen, forteller markedstrategien oss hvordan vi skal nå dette målet.

Markedsstrategien er med andre ord kartet som viser veien til markedsmålet“.

Selve begrepet markedsstrategi kan defineres slik:

Den delen av markedsplanen som forteller hvordan virksomheten skal oppnå varige konkurransefortrinn og kunderelasjoner gjennom å utvikle, tilby, distribuere og følge opp kundeverdier som tilfredsstiller målgruppens forventninger til totalopplevelsen eller sluttresultatet, med tildelte midler for å nå sitt markedsmål

Markedsstrategien forteller med andre ord hvordan virksomheten skal legge opp sin markedsføring for å nå sitt markedsmål det kommende året eller årene, avhengig av virksomhetens planleggingsyklus.

En veldefinert markedsstrategi gir bedriften en klar retning for å oppnå sine markedsføringsmål. Gjennom grundig markedsanalyse, klare målsettinger, målrettet segmentering og en balansert markedsføringsmiks kan bedriften effektivt nå sin målgruppe og oppnå ønskede resultater. Regelmessig evaluering og justering av strategiene basert på oppnådde resultater er avgjørende for kontinuerlig forbedring og suksess i markedsføringsarbeidet.

Hva påvirker valget av markedsstrategi?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.