Et markedsprogram er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.
Mens markedsstrategien trekker opp retningslinjene for markedsføringen i planperioden, angir markedsprogrammet i detalj hvilke aktiviteter som skal gjennomføres, når, av hvem og hvordan disse aktivitetene skal koordineres til en helhetlig opplevelse i kundens øyne. Vi kan dermed si at “markedsprogrammet er markedsstrategien i praksis“.
Markedsprogrammet må gi svar på flere spørsmål:
- Hvilke markedsaktiviteter vil bli gjennomført i planperioden?
- Når skal de gjøres?
- Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
- Hva vil aktivitetene koste?
- Hvordan skal aktivitetene koordineres til en helhet?
- Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles?
Markedsprogrammet er med andre ord en detaljert handlingsplan for gjennomføringen av markedsstrategien. En handlingsplan som inneholder en oversikt over alle markedsaktivitetene, med detaljert informasjon om: