Domene og webhotell fra OnNet.no

Hvordan skal virksomheten selge og distribuere sine produkter og tjenester til kunden?

Svaret er selvfølgelig avhengig av om virksomheten er en produsent, distributør eller en salgsorganisasjon for produkter og/eller tjenester. 

Tar vi utgangspunkt i en produsent sitt behov, kan de velge å bygge opp sitt salgs- og distribusjonsapparat etter følgende prinsipper.

Direkte eller indirekte distribusjon

Det mest grunnleggende valget som må gjøres er å avgjøre om virksomheten skal satse på en direkte eller indirekte distribusjon. Direkte distribusjon vl si at produktet leveres direkte fra produsenten til sluttbrukeren, mens indirekte distribusjon vil si at salgs- og/eller distribusjonsoppgaven er satt bort til ett eller flere mellomledd. For eksempel et grossist og detaljistledd. 

Dette kan illustreres slik:

indirekte-direkte distibusjon

Les mer: Produktsortiment

Distribusjonskanal

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.