Det finnes ikke en generell målsetning for pris (prismål). Vi må derfor først finne ut hva vi ønsker å oppnå med prisen før vi kan fastsette den. Hva vi ønsker å oppnå med prispolitikken avgjøres av mange forhold. Den mest styrende faktoren i denne sammenheng er virksomhetens verdiskapningprinsipp som avgjør formålet med virksomhetens verdiskapning.
Verdiskapningprinsipp
Prisstrategien avgjøres først og fremst av hvilket verdiskapningprinsipp virksomheten driver under, da det er stor forskjell på å drive etter et profittmaksimering- og et kostnadoptimalisering prinsippet når prisen skal settes. Her er hovedreglene:
- Profittmaksimering – målet er størst mulig overskudd. Prisen settes derfor lik vinningsoptimal salgs- og produksjonsmengde. Det vil si så høyt som mulig i forhold til kostnadene og etterspørselen.
- Omsetningmaksimering – målet er å oppnå høyest mulig omsetning, ikke størst mulig overskudd. Prisen settes her ned så lenge omsetningsøkningen er større enn prisreduksjonen, til det når et likevektspunkt.
- Kostnadsoptimalisering – målet er å lavest mulig kostnader i forhold til produksjonsvolumet. Prisen settes her likt kostnadsoptimal salgs- og produksjonsmengde, da dette er det punktet som gir de laveste kostnadene.
- Non-profitt – målet er ikke å tjene penger, men å gå i null. Prisen settes her ut i fra ideelle og moralske vurderinger og ikke ut i fra bedriftsøkonomiske betraktninger.
Vanlige prismål
Når verdiskapningprinsippet er avklart kan vi sette oss de konkrete målsetningene for virksomhetens bruk av pris som konkurransevirkemidler etter at vi har vurdert:
- Markedsformen virksomheten opererer under
- Virksomheten- og produktets plass i livssyklusen
- Prisens plass i virksomhetens markedsføringsmiks
Noen av de vanligste målsetningene for prisen er: