Domene og webhotell fra OnNet.no

For å kunne løse en uenighet eller konflikt må begge parter være villig til å ta imot kritikk og de må klare å håndtere det på en konstruktiv måte for å kunne løse uenigheten eller konflikten. Klarer partene ikke å ta imot kritikk på en “voksen” måte vil uenigheten bare ende med at motparten går i forsvar og blir mer opptatt av å forsvar seg enn å finne en løsning på uenigheten som skaper konflikten.

Ordet kritikk kommer ifra det greske ordet ”kritikos” – som betyr ” å kunne bedømme eller vurdere”. 

Hvorfor er det så vanskelig å ta imot kritikk?

Å ta imot kritikk er imidlertid ikke enkelt for oss mennesker. De fleste av oss går rett i en forsvarsposisjon fordi kritikken føles som et angrep på vårt egenverd og sårer oss. Vi går derfor instinktivt ned i vår skyttergrav og begynner å forsvare oss mot angrepet. Slik utvikler mange uenigheter seg til alvorlige konflikter.

Hvor kraftig vi reagerer på kritikken vi får fra andre er avhengig av mange faktorer. For eksempel:

  • Hvem som kommer med kritikken. Det er stor forskjell på å få kritikk fra mor/far og din bestevenn i forhold til kjæresten, sjefen, kolleger, kunder.
  • Hva kritikken dreier seg om. Det er stor forskjell på å bli kritisert for middagen du har laget til din kjæreste på hennes/hans bursdag i forhold til filmen du valgte på fjernsynet etter middagen.
  • Situasjonen kritikken blir gitt i. Det er stor forskjell på å bli kritisert i full offentlighet hvor det kanskje er mange personer du anser som viktig for deg og som ennå ikke kjenner deg så godt, i forhold til å bli kritisert på tomannshånd hvor ingen andre er tilstede.

Den kritikken folk har størst problemer med å takle er den kritikken som rettes mot dem som person. Kritikk som f.eks. dreier seg om deres personlighet, følelser, holdninger og verdier. Kritikk som dreier seg om våre beslutninger i hverdagen er det enklere å håndtere.

Vanlige reaksjonsmønstre på kritikk

Når vi mottar kritikk er det vanlig å reagere med å:

  • Bebreide andre (“Kari/Nils er umulig“)
  • Bebreide oss selv (“Jeg duger ikke“)
  • Fortrenge fakta (“Det var ikke det jeg mente”)
  • Løpe fra ansvaret (“Noen må gjøre noe med det“)

Slike reaksjonsmønstre er gjør ikke kritikken til noe konstruktivt vi kan lære av og bruke lærdommen til å utvikle oss. Skal vi kunne håndtere kritikk på en konstruktiv måte kan vi ikke velge disse klassiske reaksjonsmønstrene.

Hvordan håndtere kritikk?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.