Domene og webhotell fra OnNet.no

Siden vi gjennomfører en målgruppeanalyse for å avgjøre hvor i markedet kjøpssansynligheten, veksten og kundelønnsomheten er størst, slik at vi kan benytte denne kundegruppen som vår målgruppe, skulle vi tro at det var helt greit å endre vår målgruppe ved jevne mellomrom for å tjene mere penger. F.eks. annen hvert år. Så enkelt er det imidlertid ikke.

Bytte målgruppe

Å bytte målgruppe, f.eks. fra menn til kvinner, er det mest dramatiske vi kan gjøre når vi snakker om målgruppevalget, og er noe som sjelden kan anbefales.

Det største problemet ligger i at alle har et omdømme hos dagens målgruppe. Et omdømme som vil forfølge virksomheten overalt i kanskje flere tiår fremover. Er virksomheten kjent for å være et produkt for menn er det vanskelig å få kvinner til å identifisere seg med dette “manne-produktet“. Selvfølgelig er dette mulig å få til, men dette vil i beste fall ta minst 10 år å endre og vil koste masse penger i form av omdømme bygging (merkevarebygging). I de fleste tilfeller er det da bedre å starte et nytt “merke” istedenfor å prøve å ombrande et eksisterende. 

For å oppnå konkurransefortrinn ved å bytte målgruppe vil det normalt kreves at produktet og tjenestene også endres for å bli bedre i stand til å dekke den nye målgruppens behov, krav og forventninger. Noe som krever produktutvikling og tjenesteutvikling, og kanskje endringer i resten av verdikjeden.

Dernest må du starte helt på nytt i kommunikasjonseffekt pyramiden. Bytter du til en ny målgruppe må du starte helt på nytt i målgruppens bevissthet om hvem du er, hva du står for, hvorfor du bør velge denne virksomheten og hvor de kan kjøpe og få service på det de kjøper. Dette er ekstremt ressurskrevende og tar tid. Tid du ikke har, da du ikke vil få dem til å kjøpe dine produkter og tjenester før de har lært deg å kjenne og fått svar på alle spørsmålene de lurer på. Bytter du til en helt ny målgruppe vil det derfor ta lang tid før virksomheten oppnår tilstrekkelig med salg fra den nye målgruppen til at de kan dekke de kostnadene dagens målgruppe detter.

Utvide målgruppen

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.