Hva er Kohlbergs teori om moralsk utvikling?
Lawrence Kohlbergs teori om moralsk utvikling er en sentral teori innen utviklingspsykologi som beskriver hvordan individers moralske tenkning modnes gjennom ulike stadier fra barndom til voksen alder.
At teorien er en stadieteori vil si at utviklingen løper i trappetrinn, hvor hvert trinn har sine karakteristiske egenskaper. Hvert trinn er kvalitativt forskjellig fra det foregående, og det representerer et mer omfattende system av kognitiv organisering enn det foregående trinnet. Stadiene kommer i en bestemt rekkefølge, og ingen stadier kan hoppes over. Hvert stadium kan knyttes til en gjennomsnittlig aldersperiode hos en gruppe barn. Denne trinnvise utviklingen gjør at den moralske resonneringen blir stadig mer sofistikert og abstrakt.
Bakgrunn
Kohlbergs teori bygger på Jean Piagets arbeid med barns moralske utvikling, men utvider dette til å inkludere ungdoms- og voksenlivet. Kohlberg var interessert i hvordan individers evne til å tenke moralsk modnes over tid, og han utviklet sin teori gjennom en langvarig studie der han intervjuet gutter i ulike aldre og presenterte dem for moralske dilemmaer.
Hans mest kjente moralske dilemma er “Heinz-dilemmaet”, hvor en mann vurderer å stjele medisin for å redde sin dødssyke kone:
“En manns kone er dødssyk, men kan hjelpes av kostbare medisiner. Apotekeren vil ikke gi mannen medisiner med mindre han betaler. Men mannen kan ikke betale, og i stedet bryter han seg inn i apoteket og stjeler medisiner.”
Kohlberg identifiserte på grunnlag av sin forskning tre nivåer i utviklingen. På hvert nivå er det to stadier slik at det totalt blir seks stadier: