Innholdsfortegnelse
Hva er inbound markedsføring?
Inbound Marketing er en digital markedsføringsstrategi, hvor målet er:
- Tiltrekke: å få ukjente som anses som målgruppen til å besøke nettsidene våre. For å oppnå dette må vi dekke deres informasjonsbehov og forventninger gjennom å gi dem relevant informasjon.
- Konvertere: å konvertere de besøkende til leads og prospekt.
- Lukke: å følge opp prospektene i en automatisert prosess for å få dem til å foreta sitt første kjøp og bli en kunde.
- Begeistre: å begeistre kundene slik at de blir lojale gjenkjøpere og ambassadører for virksomheten.
Prosessen består av fire steg som kan fremstilles slik:
Prosessen kan kort utdypes litt mer slik:
- Steg 1: Tiltrekke – For å kunne selge noe til en kunde må vi få potensielle kundene til å bli oppmerksomme på oss. Salgsprosessen starter derfor med at vi prøver tiltrekke oss flest mulig besøkende (potensielle kunder) til nettsidene våre. Virkemidlene vi bruker her er en blogg med verdifullt innhold, som vi søkemotoroptimaliserer og markedsfører gjennom SEM og sosiale medier.
- Steg 2: Konvertere – Gjennom å utvikl skjemaer på utvalgte landingssider med en call-to-action prøver vi å skaffe oss flest mulig leads. Konverteringsgraden står her i fokus.
- Steg 3: Selge – Alle leads må følges opp for å utvikle dem til å bli prospekt og betalende kunder. Virkemidlene vi bruker her er CRM, big data, e-postmarkedsføring og automatasjon.
- Steg 4: Begeistre – Eksisterende kunder må følges opp for å skape høyest mulig kundetilfredshet. Her må kundene begeistres slik at kundetilfredsheten utvikler seg til gjenkjøp og kundelojalitet. Tilfredsstillelse og lojalitet som over tid utvikler seg slik at kunden til slutt blir en ambassadør som anbefaler virksomheten til andre.
Inbound Marketing kan ses på som en digital markedsføringsteknikk hvor vi skreddersyr innholdet på egne nettsider, blogger, forums og sosiale medier til våre drømmekunder. Målet er å lage innhold som er så attraktivt at innholdet tiltrekker seg våre drømmekunder til vårt nettsted. Så snart en potensiell kunde besøker nettstedet vårt registrerer vi dem i et system slik at vi kan følge dem opp og konvertere dem til leads, prospect, kunder, gjenkjøpere og ambassadører over tid, jf. kundelojalitetstigen.
Fra en push- til en pull tenkning (strategi)
Inbound markedsføring skiller seg fra tradisjonell markedsføring ved at vi ikke benytter oss av en push strategi, hvor vi prøver å pushe produktet vårt på alle vi møter, uavhengig av om de har behov for det eller ikke. I inbound markedsføring benytter vi oss istedenfor av en pull-strategi, hvor vi prøver å tiltrekke potensielle kunder til oss gjennom å gi dem viktig informasjon og vise dem hvilke kundeverdier vi kan tilby dem.
Les mer: Push- og pull-strategi
Et resultat av nye medievaner
Inbound markedsføring er et resultat av at medievanene våre har endret seg enormt de siste 20 årene. Idag er starter kundereisen på internett ved større eller viktige kjøp. 57 % av alle kjøp er unnagjort før kunden tar kontakt med selger eller bedrift. Folk flest gjør idag en grundig research på internett før vi i det hele tatt vurderer eller ønsker å snakke med en selger.
For en bedrift som ønsker å selge noe betyr dette at bedriften må gjøre seg tilgjengelig på Internett med egne nettsider som rangerer høyt i søkemotorene (Google) på de søkeordene som beskriver virksomhetens verditilbud. Dette er viktig fordi det er her kundereisen normalt starter når vi snakker om å kjøpe noe som helst idag.