Det finnes mange grunner for hvorfor høyst mulig kundelojalitet er selve “limet” som holder en bedrift sammen og gjør den lønnsom, med mulighet for å oppnå vekst. De viktigste grunnene til at høy kundelojalitet er viktig er:
Innholdsfortegnelse
Det koster 5 ganger så mye å skaffe en ny kunde som å holde på en eksisterende
Når vi vet at det koster 5 ganger så mye å skaffe seg en ny kunde som å holde på en eksisterende kunde, burde det egentlig være unødvendig å komme nærmere inn på viktigheten av å skape høyest mulig kundelojalitet. Høyest mulig kundelojalitet er en økonomisk nødvendighet for at en virksomhet skal kunne overleve i dagens globale kunnskaps- og konkurransesamfunn.
En misfornøyd kunde forteller sin opplevelse til 7 andre potensielle kunder
For å ytterligere poengtere viktigheten av å fokusere på høyest mulig kundetilfredshet og kundelojalitet er det faktum at en misfornøyd kunde forteller om sine opplevelser til minst 7 andre personer, mens en fornøyd kunde kun forteller om sine erfaringer til en annen person. En misfornøyd kunde vil dermed skade omdømmet til en virksomhet meget raskt p.g.a. av de store nettverkseffektene som oppstår når de deler sine negative erfaringer i sine sosiale nettverk.
Lojale kunder holder med selskapet uansett hva
Hvis en kunde har gitt en bedrift sin lojalitet, kommer han/hun til å bli værende. De besøker ikke en butikk opp til flere ganger og plutselig stopper. Detter er fordi de liker kjernen i virksomheten, og hva den står for. Lojale kunder vil være tro mot virksomheten når det er tunge tider eller når ting er usikkert.