Domene og webhotell fra OnNet.no

La med starte med en kort rundgang av hva jeg fant med et raskt Google søk om emne, for å gi et raskt og popularistisk oversiktsbilde av hva som majoriteten av stribentene mener om hva som må til for å lykkes med å etablere en egen nettbutikk.

Bing har til og med laget en video om nettopp dette.

Under har jeg samlet et knippe andre råd og tips fra Bing om hva du bør tenke på når du skal lage en egen nettbutikk.

  1. Ha en god forretningsplan klar
    Ha en klar profil på hva du vil, hva ditt konsept er, og hvilke type kunder du er ute etter. Nyetablerte bedrifter som ikke er på nett fra før må tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Det koster tid og penger uten en skikkelig forretningsplan.
     
  2. Sørg for at nettbutikken din er brukervennlig
    Sett forbrukeren i fokus; hva er det de søker etter, hva er det de vil ha, og hva er det de ser etter?
     
  3. Skal du drive nettbutikk i Norge, er det en fordel at du bruker en norsk leverandør
    Kunden har ofte større tillit til norske knapper, tekster og betalingsløsninger.
     
  4. Har du et mindre budsjett bør du ikke fokusere for mye på nettsidens design
    Velg heller standardløsninger, og legg fokus og penger i å få trafikk til nettbutikken din. Det er lite vits med en perfekt nettbutikk utseendemessig, hvis du ikke har noen kunder. 
     
  5. Skap trygghet på nettsiden din
    Ved å utforme gode kontakt og -om oss sider, og ved å bruke kjente logoer, brands og betalingsmuligheter kan du øke tilliten til nettbutikken. Dette er spesielt viktig å tenke på om du har en nettbutikk som ikke er så velkjent. 
     
  6. Sørg for at du har gode tekniske systemer som gir deg oversikt over for eksempel lagerstatus, økonomi, og leveringstider
    Bring og andre har APIer, som en enkel løsning til fordel for både deg og kunden.
     
  7. Søkemotoroptimaliser nettsiden din
     Det må være lett for kunden å finne fram til nettbutikken. 
     
  8. Tenk på hvordan du presenterer dine produkter
    Det er viktig at kunden får tilstrekkelig info om varens kvaliteter, pris, nødvendig tilbehør, info om størrelser/ mål, og gjerne hva andre kunder mener om produktet.  Gode bilder av produktet er også avgjørende.
     
  9. Tilby flere fraktalternativer  
    Muligheter for fraktalternativer og hjemlevering bidrar til økt salg og konvertering. La kunden velge selv hva som passer best. Bring kan tilby Fraktguiden, som gir kundene oversikt over priser og fraktalternativer basert på hvor de befinner seg. Les mer om Fraktguiden.
     
  10. Bruk sosiale medier for hva de er verdt
    For eksempel Facebook, AdWords og nyhetsbrev. Det anbefales å legge ressursene her til å begynne med, fremfor å rette seg mot mer spissede kanaler som Twitter med det samme. Gjennom Facebook og nyhetsbrev kan du opprettholde gode kunderelasjoner. Dette gjelder spesielt mindre, ukjente nettbutikker. AdWords, på sin side, gjør deg mer synlig på nett.

Andre gode råd finner du på Kenneth Dreyer`s blogg, som gir følgende 8 gode råd til deg som skal etablere en nettbutikk for første gang:

1. Analyser din bransje grundig

Alt for mange kaster seg ut i netthandelen uten å ha de ressursene eller mulighetene som trengs for å konkurrere i sin egen bransje. Kosmetikk og klær er eksempler på bransjer hvor det er lett å komme seg inn (det koster lite å kjøpe inn varelager) og man kan tilsynelatende ha gode marginer. Realiteten er ofte en annen når man kommer til markedsføring av produktene. Om du selger det samme som store konkurrenter med titalls av millioner i markedsføringsbudsjetter, så vil du du tape på både kostnad per nye kunde og marginene.

Antall konkurser i norsk netthandel har nesten tredoblet seg i år sammenlignet med 2011 og 2012. Konkurransen blir hardere fra utlandet og de norske aktørene blir flinkere. Skal du konkurrere på nett i en bransje med sterke aktører må du komme med noe nytt.

2. Ikke legg alle eggene i en kurv

Dette er en kjent begrep for de fleste, men allikevel ser jeg stadig flere nystartede nettbutikker gå i samme felle. Et typisk eksempel er at man kjøper inn for mye til varelager og glemmer penger til markedsføring. Eller at man bygger en kjempegod plattform og glemmer design. Og at man bruker kjempemye på en designmanual som uansett føles feil om 6 måneder.

Har du lave budsjetter, så må kostnaden holdes nede på alle fronter. Du behøver ikke være best på en av kategoriene for å starte. Har du lave budsjetter, kom deg på nett med en plattform som gir deg mye for pengene. Velg en betalingsløsning som ikke koster deg mye i oppstart (f.eks faktura og forskuddsbetaling). Begynn med markedsføring som gir deg veldig målbare resultater fra dag 1 (F.eks Google Adwords i kombinasjon med Analytics). Godta litt dårligere marginer fra leverandør mot at du får kjøpe inn mindre varelager og heller bestille fortløpende i starten. Dropp aksjeselskap og start et enkeltmannsforetak.

Om du starter med verdens beste nettbutikkløsning, men bommer på markedsføring og vareflyt, så vil du ikke lykkes.

3. Vurder en partner

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.