Før krisen oppstår
I fasen FØR KRISEN fokuserer vi på:
- diagnostisere sårbarhet i egen organisasjon og avdekke hvilke kriser som kan oppstå.
- forebyggende tiltak for å eliminere eller redusere sjansen for at situasjonen skal oppstå og minimalisere skadeomfanget.
- hva vi kan gjøre for å bygge opp en robust organisasjon som tåler kriser og som er godt forberedt om en krise skulle oppstå.
Kriser er dynamiske endringsprosesser. Før-krise fasen kan derfor sammenlignes med å planlegge en endring. Spørsmålet vi må stille oss selv før en krise oppstår er:
– Hvordan kan vi forberede oss på en krise?
Første fase går ut på å forebygge og avdekke risiko som kan føre til en krise. Dette gjør vi ved å lage en beredskapsplan hvor vi velger ut hvem som har ansvar for de ulike områdene, skaper et team og trener dem opp. Deretter gjennomfører vi øvelser for å teste beredskapsplanen og kriseledelsen opp mot reelle kriser.
Kriseforberedelser
En normal kriseforberedelse vil si at virksomheten:
- Lager en beredskapsplan og struktur for kriseorganisasjonen
- Utvikler en krisestrategi
- Etablerer et kriseteam
- Opplærer og trener kriseteamet
- Utarbeider en kriseplan, herunder risikovurdering og planer for videre drift i en krisesituasjon
- Utpeker en talsperson som læres opp og trenes kontinuerlig
- Trener i hvordan media skal håndteres i en krisesituasjon
Beredskap
Siden det ikke er mulig å eliminere all risiko og sårbarhet som avdekkes i en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) må vi utvikle en beredskapsplan som angir hvordan vi skal takle kriser og uønskede hendelser som kan oppstå. Målet med denne beredskapsplanen er å minimalisere de negative konsekvensene av kriser som kan oppstå.
Beredskap betyr i utgangspunktet «å være beredt», altså å være forberedt på en situasjon, slik at vi på forhånd vet hvordan situasjonen skal håndteres for å redusere skadevirkningene.