For at reklamebudsjettet skal bli hensiktsmessig, må det totalt reklamebudsjettet deles inn i under/del- budsjetter. De skal gi bedre oversikt over ulike aktiviteter, for at man kan overvåke gjennomføringen av de budsjetterte tiltakene, og av kontroll hensyn.
Boards | Avis | DM | Kino | Annet | SUM | |
Produkt A Produkt B Produkt C | 180 50 210 | 90 40 170 | 20 10 40 |
300 | 30
150 | 320 100 870 |
Sum prod. | 440 | 300 | 70 | 300 | 180 | 1290 |
Engros avd Detalj.avd |
120 | 20 | 30 30 | 50 150 | ||
Sum handel | 0 | 120 | 20 | 60 | 0 | 200 |
Fellestiltak | 100 | 60 | 30 | 0 | 0 | 190 |
SUM | 540 | 480 | 120 | 360 | 180 | 1680 |
Vi skal her se nærmer på reklamebudsjettet fordelt etter:
- Produkt/merker
- Reklamemedier
- Distriker og segmenter
- Perioder
Reklamebudsjettet fordelt på produkter/merker
Vanligvis produserer og markedsfører en bedrift flere enn ett produkt. Hvorvidt det er naturlig å behandle det enkelte produkt/merke for seg, eller om det er mer formålstjenelig å betrakte produkt-grupper, avhenger i stor utstrekning av bedriftstype.
Hvor hensiktsmessig det er med budsjettinndeling etter produkt eller produktgrupper, avhenger av fortorer som salgsmåte og produkttype.
Ved fordeling av reklamebudsjettet på det enkelte produkt, blir ofte en rekke faktorer trukket inn i vurderingen. Noen av de viktigste er: