Domene og webhotell fra OnNet.no

Empatisk design
Photo by UX Indonesia

Hva er empatisk design?

Empatisk design, eller empathic design på engelsk, er en brukerorientert tilnærming til innovasjon som fokuserer på å forstå brukernes følelser, opplevelser og behov gjennom direkte observasjon og engasjement. Denne metoden søker å gå utover det som brukerne selv kan uttrykke verbalt, og i stedet fange opp de subtile og ofte ubevisste aspektene ved deres opplevelser.

Empatisk design er en form for observasjon, som undersøker normale daglige rutiner i brukers egne omgivelser (Leonard & Rayport, 1997). Metoden innebærer observasjon av brukers atferd, for eksempel deres bruk av et dataprogram. Her kommuniserer og samspiller observatørteamet med brukeren i deres naturlige kontekst, og de ulike teknikkene undersøker kundens bruk, med det formål å finne gode løsninger for en tjeneste eller et produkt (Leonard & Rayport, 1997). Metodens styrke er den evne til å identifisere bruker problemer (Edvardsson et al., 2010).

Kjennetegn

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.