Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 18 av 28 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


dagspressePresse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.

Investor informasjon:

Er selskapet børsnotert eller avhengig av å ha et godt forhold til sine eksisterende eller potensielle investorer, bør all investorrelevant informasjon samles til en eller flere sider som presenteres på organisasjonens nettsider og som fortløpende blir holdt oppdatert.

Eksempel på slik informasjon er års/halvårs/kvartalregnskap, børsmeldinger, børskurser, prospekt, tegningsblanketter og navn/telefonnr til relevante kontaktpersoner.

Pressemeldinger:

Er det viktig for bedriften å ha et godt forhold til omgivelsene sine og er det mange som følger med på hvordan organisasjonen utvikler seg eller hva den til enhver tid gjør, lønner det seg å inkludere et pressesenter i nettsidene for å imøtegå virksomhetens PR-behov (public relations).

Med pressesenter menes et sted, hvor journalister og andre interessegrupper finner alle bedriftens pressemeldinger, med tilhørende bakgrunnsinformasjon (Mer utdypende informasjon om de påstandene som fremsettes i pressemeldingen, forskningsrapporter, regnskaper o.l.) og bildemateriell (Bedriftens logo, portrettbilder av vedkommende som uttaler seg i pressemeldingen, produktbilder og annet relevant bildemateriell til pressemeldingen).

Jo enklere man gjør det for journalistene å finne informasjonen de trenger til å lage nye spennende artikler, jo større er også sjansene for at de kommer til å bruke bedriftens pressemeldinger i sine artikler. Av den grunn bør man legge mye tid og ressurser i å gjøre bedriftens pressemeldinger, med tilhørende bakgrunnsinformasjon/dokumenter og bildemateriell, så lett tilgjengelig for journalistene og deres desk som mulig.

Foruten pressen, vil det være mange andre interessegrupper som vil gå inn og lese bedriftens pressemeldinger av ulike årsaker. Bedriftens leverandører vil lese dem for å holde seg oppdatert om bedriftens situasjon, det samme vil mellomleddet gjøre. Kundene vil lese dem for å skaffe seg et inntrykk av organisasjonen før de legger inn sin første bestilling eller for å få bekreftet at de har foretatt det riktige valget. Studenter vil bruke dem for å finne bakgrunnsinformasjon til en oppgave de har, mens potensielle jobbsøkere vil lese dem for å finne ut om dette er en bedrift de ønsker å jobbe i.

Et enkelt pressesenter bør i prinsippet være bygd opp på følgende måte:

Ved å klikke på et knapp i menyen kommer brukerne til pressesenteret, eventuelt kan den eller de siste pressemeldingene også presenteres på nettstedets forside med en overskrift og evt. underheadding, med link til selve pressemeldingen.

Hovedsiden bør liste opp alle pressemeldingene til bedriften. Opplistningen må gjøres sortert synkende etter dato, slik at den siste pressemeldingen alltid presenteres øverst. Foruten en overskrift, bør en kort underheadding som beskriver innholdet i pressemeldingen, presenteres under overskriften. Ved å klikke på pressemeldingen kommer de til selve pressemeldingen.

Pressemeldingen utformes som en normal nettside, med overskrift, underheadding, tekst og bilder. Overalt hvor det henvises til forskningsresultater, regnskapstall, salgstall, statistikk, uttalelser o.l. informasjon, lages en link til disse dokumentene. Ved å klikke på referansen, f.eks. en forskningsrapport, kommer man til et dokument som inneholder hele forskingsrapporten i sin helhet, slik forskeren selv har skrevet den. Under alle bildene som benyttes lages det en link til en høyoppløselig versjon av bildet som man kan laste ned og bruke i en artikkel man skal skrive om bedriften. Siden journalistene er avhengig av bilder for å kunne lage en artikkel som selger, er det ekstremt viktig at man også legger ut bildemateriell som pressen kan bruke til sine artikler. Legger man ut godt grafisk materiell, øker sjansene for at pressen kommer til å benytte pressemeldingen din.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettstedets verdiaktiviteter : InnkjøpNettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside/nettsted
  • Hva er Web 2.0?
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Forarbeid: – Før du starter utviklingen av ett nytt nettsted?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.