Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Tid er et annet mye brukt segmentering kriterium i mange bransjer og situasjoner. Tidssegmentering vil si at vi segmenter (deler opp) markedet basert på ulik tidskriterier som:
- Sesong (Høysesong/lavsesong, Vinter/vår/sommer/høst osv)
- Måned (Januar, februar, mars osv)
- Uke (Uke 1, 2, 3 osv)
- Dag (Mandag, tirsdag, onsdag osv)
- Klokkeslett og tid på døgnet (morgen, dag, kveld, natt)
Et høyfjellshotell har ulike målgrupper avhengig tid på året. I vinterhalvåret er skiturister den viktigste målgruppen, mens jegere kanskje er den viktigste på høsten og vandrere den viktigste i sommermånedene.
For en restaurant er tid på døgnet kanskje det viktigste segmentering kriteriet. På dagtid er kanskje lunchgjester og kurs/konferanse gjester den viktigste målgruppen, mens par som ønsker en romantisk middag er den prioritert målgruppen på kveldstid.
I likhet med geografi, er tid alene som regel lite egnet som segmentering kriteriet fordi tidsdimensjonen sier lite om målgruppens atferd, holdninger, preferanser, behov og problem.
I kombinasjon med andre segmentering kriterier, kan tid være et svært velegnet segmentering kriterium.
Man kan også segmentere etter tidsrom. Et byhotell kan f.eks finne det hensiktsmessig å segmentere etter årstid:
Årstid | Segment |
Januar Februar Mars April Mai Juni Juli Aug Sep Okt Nov Des | Spesialtilbud til næringslivet Spesialtilbud til næringslivet Seminarer/konferanser/kurs Seminarer/konferanser/kurs Ferietrafikk Ferietrafikk Ferietrafikk Ferietrafikk Seminarer/konferanser/kurs Seminarer/konferanser/kurs Spesialtilbud til næringslivet Julebord |
I andre tilfeller kan det f.eks være hensiktsmessig å segmentere innenfor hver enkelt ukedag.
Du leser nå artikkelserien: Markedssegmentering