Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er produktkvalitet?

Produktkvalitet viser til hvor godt et produkt oppfyller kundens forventninger og behov på kvalitetsparametre som ytelse, pålitelighet, holdbarhet, sikkerhet og estetikk. Kvalitet er en viktig faktor som påvirker kundetilfredshet, kundelojalitet og virksomhetens omdømme.

Ved å fokusere på kvalitetskontroll, kvalitetssikring, kontinuerlig forbedring, kundetilbakemeldinger, leverandørstyring, og opplæring kan virksomheten sikre at deres produkter møter høye standarder og leverer verdi til kundene. Dette fører til langsiktig suksess og bærekraftig vekst i markedet.

Problemet i denne sammenheng er bare å vite hva bra produktkvalitet er. Det en person anser som god produktkvalitet kan en annen anse som dårlig produktkvalitet, da kvalitetsbegrepet er en subjektiv flerdimensjonal variabel. Vi må derfor definere hva vi mener med produktkvalitet for at begrepet skal ha noen mening.

Kvalitetstyper

Et grunnleggende skille er da å skille mellom:

  1. Nytte kvalitet
  2. Teknisk kvalitet
  3. Opplevd kvalitet

Nytte kvalitet

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.