Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er et produktkart?

Et produktkart, også kjent som et produktporteføljekart, er et verktøy som brukes til å visualisere og analysere et utvalg av produkter innen en virksomhet. Dette verktøyet hjelper organisasjoner med å forstå hvordan produktene deres presterer i forhold til hverandre, og det gir innsikt i strategiske beslutninger angående produktutvikling, markedsføring og ressurstildeling.

Mens et profilkart er et visuelt hjelpemiddel i det strategiske arbeidet med bedriftens profil (omdømme), er et produktkart et tilsvarende effekt visuelt hjelpemiddel vi kan bruke i forbindelse med f.eks. posisjoneringsarbeidet. Fordelene med å utvikle et produktkart er flere:

  • Optimalisering av portefølje – Hjelper med å identifisere hvilke produkter som bør få mer ressurser, hvilke som bør videreutvikles, og hvilke som bør utfases.
  • Strategisk planlegging – Gir innsikt som støtter langsiktig planlegging og prioritering av produktutvikling og markedsføringsaktiviteter.
  • Risiko reduksjon – Identifiserer potensielle risikoområder i produktporteføljen og bidrar til å utvikle strategier for å håndtere dem.
  • Forbedret konkurranseevne – Gjør det mulig å evaluere og forbedre produkters markedsposisjon og konkurranseevne.

Todimensjonal matrise

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.