Domene og webhotell fra OnNet.no

Du kan ikke gjøre alt alene. Du vil måtte trenge en eller flere nøkkelpersoner som kan hjelpe deg på områder hvor du mangler kompetanse og erfaringer. Samt ulike leverandører og partnere som kan bistå deg underveis på ulike måter og gjøre jobben din enklere og mer realistisk. Utfordringen er bare å finne disse partnerne og få dem til å forplikte seg til å hjelpe deg.

Nettverksbygging

I partnerfasen vil entreprenørens eksisterende sosiale, profesjonelle nettverk og entreprenørens evne til å bygge dette nettverket større være avgjørende for hvilke partnere entreprenøren klarer å skaffe til prosjeket. Venner, bekjente, tidligere arbeidskolleger, kunder, advokater, regnskapsførere og andre kontakter som man har skaffet seg så langt i livet vil her være det avgjørende for partnerne man klarer å trekke til seg. Det er derfor viktig at entreprenøren nå begynner å vektlegge nettverksbygging, hvis dette ikke allerede er et prioritert fokusområde.

Nøkkelpersoner

Siden ingen entreprenører kan alt eller kan gjøre alt, er alle entreprenører avhengig av en eller flere nøkkelpersoner som har kompetansen, erfaringen og ressursene entreprenøren selv mangler. Teambygging er avgjørende for om entreprenøren lykkes til slutt eller ikke.

Å få de rette nøkkelpersonene til å si ja til muligheten du tilbyr dem vil ikke være enkelt, da entreprenøren ikke har noe å tilby dem – bortsett fra drømmer. De gir opp en sikker jobb for å begynne med noe svært usikkert. Å få folk til å gjøre dette er vanskelig og krever at man har noe attraktivt å tilby dem. Det gjelder derfor å finne ut hva man kan tilby disse nøkkelmedarbeidere som vil være så attraktivt at de velger å si ja til jobben.

Hvordan dette skal gjøres bør angis i forretningsplanen, sammen med en oversikt over hvilke nøkkelmedarbeidere entreprenøren allerede har med seg på laget. Et punkt mange investorer og samarbeidspartnere vil legge stor vekt. Investorer sier gjerne at de ikke investerer i selve forretningsideen, men personene bak den. Dette fordi de beste ideen vil mislykkes hvis de rette personene ikke står bak den. Gå derfor ikke videre med din forretningside før du er sikker på å ha med deg de nøkkelmedarbeiderne du trenger for å oppnå suksess på alle bedriftens nøkkelområder.

Styre

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.