Domene og webhotell fra OnNet.no

Når det eksterne markedsapperatet skal organiseres, er det vanlig å ta utgangspunkt i tre grunnmodeller for organiseringen:

Grunnmodeller

  • Geografisk orientert organisasjon
  • Produktorientert organisasjon
  • Kundeorientert organisasjon

Årsaken til at vi kaller dem grunnmodeller, er fordi vi ofte finner kombinasjoner av to flere modeller – alt avhengig av forhold som:

  • Markedets størrelse og geografisk spredning.
  • Bedriftens størrelse.
  • Sortimentets størrelse og produktets særpreg.
  • Kundegruppens sammensetning.
  • Orienteringsretning og konkurransesituasjon.

Geografisk orientert organisasjon

I en geografisk orientert organisasjon har hver enkelt selger totalansvar for sitt distrikt, dvs. at vedkommende er ansvarlig for samtlige av selskapets produkter overfor samtlige kundegrupper i distriktet. Selgeren er hverken produkt- eller kundegruppespesialisert – med mindre selskapet har et svært begrenset eller ensartet produkt- og kundespekter.

For mindre bedrifter og nyetablerte vil nettopp dette være tilfelle. Det bør derfor ikke overraske noen at dette er det mest benyttede systemet i Norge.

Systemet er oversiktlig og enkelt å styre og kontrollere, så lenge produkter og kunder er ensartede. Hovedproblemet består ofte i å fastsette hensiktsmessige distrikter som fra selgernes side blir betraktet som “rettferdige” ut fra geografiske avstander, kommunikasjonsforhold, kundetetthet og salgspotensiale.

Produktorientert organisasjon

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.