Hva er opplevelsespyramiden?
Opplevelsespyramiden er et konsept som beskriver hvordan en virksomhet kan skape verdifulle og meningsfulle opplevelser for kundene. Dette gjennom å analysere, forstå og forbedre de opplevelsesbaserte elementene ved et produkt (Lapland Centre of Expertise, 2009).
Modellen er inspirert av Maslows behovspyramide og benyttes ofte i turisme og opplevelsesbaserte næringer, men prinsippene kan anvendes bredt i ulike bransjer. Opplevelsespyramiden har fem nivåer som bygger på hverandre for å skape en helhetlig og tilfredsstillende kundeopplevelse.
Modellen representerer et idealprodukt og bidrar til å legge forholdene til rette for å skape meningsfulle opplevelser. Opplevelsespyramiden inkluderer to ulike perspektiver; kundens opplevelse og de ulike produktelementene. Elementene som er inkludert i modellen under er i stor grad i overensstemmelse med det Pine og Gilmore (1998) trekker frem som nøkkelelementer i opplevelsesproduksjon.