Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er opplevelsespyramiden?

Opplevelsespyramiden er et konsept som beskriver hvordan en virksomhet kan skape verdifulle og meningsfulle opplevelser for kundene. Dette gjennom å analysere, forstå og forbedre de opplevelsesbaserte elementene ved et produkt (Lapland Centre of Expertise, 2009).

Modellen er inspirert av Maslows behovspyramide og benyttes ofte i turisme og opplevelsesbaserte næringer, men prinsippene kan anvendes bredt i ulike bransjer. Opplevelsespyramiden har fem nivåer som bygger på hverandre for å skape en helhetlig og tilfredsstillende kundeopplevelse.

Modellen representerer et idealprodukt og bidrar til å legge forholdene til rette for å skape meningsfulle opplevelser. Opplevelsespyramiden inkluderer to ulike perspektiver; kundens opplevelse og de ulike produktelementene. Elementene som er inkludert i modellen under er i stor grad i overensstemmelse med det Pine og Gilmore (1998) trekker frem som nøkkelelementer i opplevelsesproduksjon.

opplevelsespyramiden

Produktelementene

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss