Miles og Snow (1978) studerte hvordan selskaper forandrer markedsstrategien eller segmentene sine for å identifisere sin generiske strategi. De kom fram til at det fantes tre suksessfulle generiske strategier (Prospector, Defender og Analyser) og en ikke så suksessfull (Reactor).
Disse generiske forretningsstrategiene kan forklares slik:
Prospector (angriper)
Prospector strategien karakteriseres som en innovatør som stadig er på jakt etter nye muligheter og markeder for å oppnå vekst, jeg kaller derfor denne strategien en “angrep strategi” og virksomhetene som følger den for “angripere“.
Strategien kjennetegnes ved at virksomheten ikke er redd for å ta en risiko for å møte nye trender på en eksperimentell måte. F.eks finne nye tilnærminger, enten det gjelder produkter eller teknologier. I markedsføringterminologien kaller vi slike bedrifter for trendsettere, og er en strategi som benyttes i dynamiske vekstmarkeder.
En slik strategi bør velges hvis virksomheten idag ikke har klare varige konkurransefortrinn for å legge grunnlaget for varige fremtidige konkurransefortrinn.