Det finnes ulike typer tosidige markeder. Man kan i hovedsak dele plattformmarkeder
inn i tre typer (Armstrong, 2006; Song, 2010):
- Monopolplattform
- Konkurrerende plattformer, der brukerne eksklusivt knytter seg til én
plattform, såkalt tosidig single-homing. - Konkurransedyktige flaskehalser – en gruppe knytter seg til én plattform,
mens en annen gruppe ønsker å nå ut til alle plattformer, såkalt ensidig
single-homing.
Monopolplattform
Et eksempel på denne typen tosidig marked er telemarkedet før det ble deregulert på 1990-tallet. Telenor hadde monopol, og alle som ønsket å benytte seg av telefonitjenester var nødt til å knytte seg til dem. I dag er det kanskje ikke så mange relevante eksempler på denne type marked, men man har blant annet Acrobatprogrammet for pdf-redigering av filer, og man kan tenke seg kjøpesentre som ligger så langt fra hverandre til at de i praksis opplever monopolmakt.