Hva er linje- og stab-organisasjon?
Linje- og stab-organisasjon er en organisasjonsstruktur som kombinerer elementene fra en linjeorganisasjon med spesialiserte stab-funksjoner. Denne strukturen er utviklet for å styrke linjeorganisasjonens effektivitet ved å tilføre spesialisert rådgivning og støtte fra stab-enheter.
I en linje- og stab-organisasjon eksisterer det to typer forhold:
Linjefunksjoner: Dette er de tradisjonelle kommandolinjene som går fra toppledelsen til de lavere nivåene i organisasjonen. Linjeledere har direkte ansvar for å ta beslutninger, administrere aktiviteter og nå organisasjonens mål. De har myndighet over de ansatte som rapporterer til dem, og beslutninger tas i henhold til hierarkiet.
Stabfunksjoner: Stabsenheter er spesialiserte avdelinger eller grupper som gir råd, ekspertise og støtte til linjelederne. Stabsenhetene har ikke direkte myndighet over linjeansatte, men fungerer som rådgivere. Eksempler på stabsenheter inkluderer HR-avdelingen, juridisk avdeling, IT, økonomi og markedsføring. Deres rolle er å gi spesialisert innsikt og støtte som linjeledelsen kan bruke i sine beslutningsprosesser.
En organisasjon som baserer seg på linje- og stab organisering ser i prinsippet slik ut:
I illustrasjonen over er “Personal/HR” og “IT/Økonomi” stabsfunksjoner, mens markedsføring/salg, utvikling og produksjon følger prinsippene for linjeorganisering.