Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er linje- og stab-organisasjon?

Linje- og stab-organisasjon er en organisasjonsstruktur som kombinerer elementene fra en linjeorganisasjon med spesialiserte stab-funksjoner. Denne strukturen er utviklet for å styrke linjeorganisasjonens effektivitet ved å tilføre spesialisert rådgivning og støtte fra stab-enheter.

I en linje- og stab-organisasjon eksisterer det to typer forhold:

  1. Linjefunksjoner: Dette er de tradisjonelle kommandolinjene som går fra toppledelsen til de lavere nivåene i organisasjonen. Linjeledere har direkte ansvar for å ta beslutninger, administrere aktiviteter og nå organisasjonens mål. De har myndighet over de ansatte som rapporterer til dem, og beslutninger tas i henhold til hierarkiet.

  2. Stabfunksjoner: Stabsenheter er spesialiserte avdelinger eller grupper som gir råd, ekspertise og støtte til linjelederne. Stabsenhetene har ikke direkte myndighet over linjeansatte, men fungerer som rådgivere. Eksempler på stabsenheter inkluderer HR-avdelingen, juridisk avdeling, IT, økonomi og markedsføring. Deres rolle er å gi spesialisert innsikt og støtte som linjeledelsen kan bruke i sine beslutningsprosesser.

En organisasjon som baserer seg på linje- og stab organisering ser i prinsippet slik ut:

linje-stab-prinsippet
Eksempel på Linje/stab organisasjon, hentet fra NDLA

I illustrasjonen over er “Personal/HR” og “IT/Økonomi” stabsfunksjoner, mens markedsføring/salg, utvikling og produksjon følger prinsippene for linjeorganisering.

Kjennetegn ved linje- og stab-organisasjon

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss