Hva er et kommunikasjonvirkemiddel?
Med kommunikasjonvirkemiddel menes:
Kommunikasjonstiltakene en virksomhet setter i verk for å løse sine kommunikasjonsoppgaver
Disse kommunikasjonsvirkemidlene kalles også for kommunikasjonskanaler og kan grupperes i:
- Reklame (markedskommunikasjon ved bruk av massemedia)
- Direkte markedsføring (målrettet kommunikasjon mot utvalgte målgrupper for å oppnå en umiddelbar og målbar reaksjon, f.eks. direkte reklame og epostmarkedsføring).
- Public relation (presseomtale)
- Sales promotion (salgsfremmende tiltak på utsalgsstedet, f.eks. ”sjokkselgere”)
- Trade promotion (salgsfremmende tiltak rettet mot mellomleddet, f.eks. kampanjemateriell i kombinasjon med produkt opplæring og trening)
- Sponsing (av kjendiser virksomheten ønsker å bli assosiert med og bruke i sin markedsføring)
- Sosiale media (påvirkning via bruk av sosiale media, eWOM og viral markedsføring)
- Personlig salg (Butikksalg, feltsalg eller telefonsalg)
- E-handel
- Søkemotoroptimalisering
Hver av disse kommunikasjonskanalene har sine særegenheter, sterke- og svake sider som vi må ta hensyn til å prøve å utnytte gjennom vår virkemiddelbruk. Her viser jeg til min gjennomgang av hvert enkelt av disse virkemidlene for nærmere informasjon om hvert av virkemidlenes særegenheter, sterke- og svake sider. Klikk på en av virkemiddelkategoriene i oversikten over for nærmere informasjon om dette kommunikasjonsvirkemiddelet.
For å avgjøre hvordan virksomheten skal benytte seg av sine tilgjengelige kommunikasjonsvirkemidler må de lage en kommunikasjonsvirkemiddelstrategi.
Hva er en kommunikasjonvirkemiddelstrategi?
En kommunikasjonvirkemiddelstrategi er: