I en avhandling ved London School of Economics, har Phil Rosengarten gjort en sammenstilling av forskningen innen dette området, og kommet frem til følgende ti karakteristika ved lærende organisasjoner:
- Team-arbeid og team-læring
- Systemisk tenkning og mentale modeller
- Fri flyt av informasjon vertikalt og horisontalt
- Opplæring og trening av hele arbeidsstokken
- Belønningssystem for læring
- Kontinuerlig forbedring
- Fleksibilitet i virksomhetens strategi og blant ansatte
- Desentraliserte hierarki og deltakende ledelse
- Lærende laboratorier og kontinuerlig eksperimentering
- Støttende, lærende bedriftskultur
En lærende organisasjon kjennetegnes av at den er i stand til å lære av erfaringer uten å bli fanget av dem, og kan overføre dette til markedet. Det strebes etter å gjøre læring til en sentral aktivitet i organisasjonen, isteden for at det er en tilfeldig hendelse som går tapt. Det overordnede målet er å skape å skape en lærende organisasjonskultur med gode læringsystemer som gjør såvel at organisasjonsmedlemmene lærer av sine feil og suksesser, og som bruker denne lærdommen til å komme opp med nye ideer, løse problemer og effektivisere eksisterende forretningsprosesser.
Forutsetninger for en lærende organisasjon
De viktigste enkeltfaktorene i arbeidet med å skape en lærende organisasjon kan sammenfattes til med følgende stikkord:
- Utvikle en lærende organisasjonskultur
- Etablere gode læringsprosesser
- Utvikle læringsarenaer
- Systemtenkning og konstant forbedring av alle prosesser
- Prosesss- og endringsledelse
- Gode rollemodeller
- God horisontal og vertikal kunnskapsutvikling og -deling
- Coaching og talentutvikling
- Motivasjon