Hva er inntektselasitisitet?
Inntektselasitisitet måler hvordan etterspørselen etter et produkt eller tjeneste reagerer på endringer i forbrukernes inntekt. Dette er et viktig verktøy for å forstå hvordan økonomiske endringer påvirker kjøpsatferd, og kan hjelpe bedrifter med å tilpasse sine strategier i møte med økonomiske svingninger.
Øker forbrukernes inntekt vil vi normalt få et positivt skift i etterspørselen (etterspørselen vil øke). Dette fordi forbrukerne kan kjøpe produkter de tidligere ikke hadde råd til å kjøpe og de kan kjøpe flere og hyppigere de produktene de allerede kjøper. Så lenge tilbudet holdes konstant, vil dette gi et etterspørselsoverskudd som vil resultere i en økning av markedsprisen.
Hvordan forandringene i etterspørselskurven vil bli ved en økning eller reduksjon av forbrukernes inntekt, kan beregnes ved å regnes ut produktets inntektselastisitet.
Inntektselastisiteten viser hvilken sammenheng det er mellom etterspørsel etter et produkt og forbrukernes inntekt. Inntektselastisiteten viser med andre ord hvordan forandringer i forbrukernes inntekt påvirker etterspørselen etter en vare eller varegruppe.
Definisjon og formel
Inntektselastisiteten beregnes analogt med pris- og krysselastisitet slik:
Prosentvis mengdeendring
Prosentvis inntektsendring
Formelen kan omskrives slik: