Innholdsfortegnelse
Hva er en innovasjonskultur?
Innovative organisasjoner er organisasjoner som har en organisasjonskultur som kjennetegnes av å være en innovasjonskultur. Med innovasjonskultur menes:
“En organisasjon som kjennetegnes av å ha et endringsorientert verdigrunnlag, normer, kutymer, rolleforventninger og et kreativt arbeidsmiljø som motiverer alle til innovativ tenking og atferd.”
Innovasjonskultur refererer til organisasjoner som har et psyko-sosialt arbeidsmiljøet og et verdigrunnlag som oppmuntrer til kreativitet, nye ideer og kontinuerlig forbedring.
Å ha en innovasjonskultur er viktig, da en organisasjon ikke plutselig starter å bli innovativ av seg selv. Organisasjonen må ha en etablert innovasjonskultur før vi kan forvente at medarbeiderne engasjerer seg og kommer opp med medarbeiderdrevne innovasjoner. At vi fokuserer på dette er viktig fordi organisasjonskulturen beskriver den usynlige siden av organisasjonen som vi aldri tenker på og som vi tar for gitt, men som ubevisst forteller oss hvem vi er, hva vi står for, hva vi gjør og hvordan vi gjør det.
En sterk innovasjonskultur er viktig for å kunne skape en strøm av bruker- og medarbeiderdrevet innovasjon som driver fremtidig vekst, konkurranseevne og tilpasningsevne i en stadig mer skiftende markedsplass.
Hvor innovativ må organisasjonskulturen være?
Hvor innovativ innovasjonskulturen må være er avhengig av om formålet er å komme opp med en radikal- eller disruptiv innovasjon eller om målsetningen bare er å komme opp med noen få inkrementelle innovasjoner en gang i blant. Her gjelder følgende tommelfingerregel:
Radikale og disruptive innovasjoner oppstår bare i en svært innovativ organisasjonskultur, mens inkrementelle innovasjoner kan oppstå også i en organisasjon med lav innovasjonskultur.
Hvorfor trenger alle organisasjoner en innovasjonskultur?
Årsaken til at alle organisasjoner trenger en innovasjonskultur skyldes at innovasjon er nøkkelen til vekst og økt lønnsomhet, men prosessen er verken strømlinjeformede eller hierarkiske. En forutsetning for å oppnå noen som helst form for innovasjon er at selskapet og lederne er flinke til å utnytte innspill og ideer fra ansatte, kunder, partnere, leverandører og andre aktører. Noe som krever at organisasjonen har en kultur som inviterer til dette.
Den teknologiske utviklingen går også stadig raskere, samtidig som verden blir stadig mer globalisert, med økt konkurranse fra alle deler av verden. Noe som stiller nye nye krav til organisasjonskulturen for å kunne tilpasse den de stadig raskere endringene internt og eksternt.
Samtidig endres kundenes krav og forventninger stadig oftere og mer radikalt. Konkurrentene står dessuten i kø for å overta virksomhetens markedsandeler. Dette har gjort at livssyklusen til alle produkter og tjenester blir stadig kortere, samtidig som verdiskapningsprosessen må endres stadig oftere for å bli mer effektiv. Innovasjon er derfor ikke lenger bare et moteord, men en forutsetning for å kunne holde følge med endringstakten i markedet og samfunnet generelt.
For å holde følge med de stadig raskere markedsendringene og stadig kortere livssyklusene etterstreber alle organisasjoner i dag å skape en innovasjonskultur for å skape en strøm av bruker- og medarbeiderdrevet innovasjon som skaper vekst på kort og lang sikt. Det vil si:
“en organisasjonskultur hvor det å være innovative og endringsorientert er en del av virksomhetens identitet og verdigrunnlag”.
Å få dette til er både en lang og tidkrevende oppgave, hvor utfallet på forhånd er uvisst.