Hvordan første arbeidsdag er lagt opp er helt avgjørende for hvordan ansettelseforholdet utvikler seg og hvor raskt den nyansatte klarer å sette seg inn i jobben sin på en tilfredsstillende måte.
Den nyansatte både gruer og gleder seg til å begynne i sin nye jobb, mens arbeidsgiveren gleder seg til å endelig få noen som kan gjøre oppgaver som idag ikke blir gjort på en tilfredsstillende måte. Mange arbeidsgivere har høye forventninger til nyansatte, men glemmer hvordan de selv fremstår.
Husk at for den nyansatte blir de første dagene preget at de må ta til seg mye nytt på kort tid. De skal hilse på mange nye kolleger og få en innføring i hva virksomheten driver med, sine egne arbeidsoppgaver, hva som forventes av dem, samtidig som de selv ønsker å bli oppfattet som en hyggelig og interessert arbeidskollega.
Førsteinntrykket er avgjørende
Dette momentet er det viktig at virksomheten utnytter til sin fordel for å gi den nyansette et best mulig førsteinntrykk av virksomheten, sine arbeidskolleger og arbeidsoppgavene. Her gjelder den samme regelen som gjelder i alt salgsarbeid:
“Førsteinntrykket avgjør sluttresultatet”
I praksis betyr dette at førsteinntrykket den nyansatte får av virksomheten, arbeidsmiljøet, arbeidsoppgavene og kollegene avgjør hvor motiverte de blir til å gi sitt ytterste for å bli en del av denne virksomheten og arbeidsmiljøet, eller om de vil gå hjem etter første arbeidsdag og spørre seg selv om dette var det rette valget å ta.