Hva er emballasje ?
Emballasje er alle aktiviteter knyttet til design av innpakningen til et produkt.
Emballasjen er produktets ytre skall og er det første kunden får se når de oppsøker en forretning. Emballasjen skaper dermed kundens førsteinntrykk av produktet. Emballasje er et salgsfremmende tiltak (sales promotion) som er spesielt viktig for standardiserte produkter som selges via detaljister. Spesielt viktig er emballasjen for salget av dagligvarer og andre produkter som må slåss om kundenes oppmerksomhet i en hylle.
Emballasjens formål
Emballasje spiller en avgjørende rolle i å beskytte, presentere og markedsføre et produkt. Den kan også påvirke kundenes kjøpsbeslutninger og opplevelse av produktet. Emballasjen har også fått en stor rolle i merkevarebyggingen, da emballasjen ikke bare skal presentere produktet og merke. Emballasjen skal også gjøre at produktet oppfattes som attraktivt av målgruppen. Dette er viktig, da emballasjen ofte er det første kunden ser. Emballasjen må derfor skape oppmerksomhet, se innbydende ut og kommunisere kjernebudskapet raskt og enkelt, samtidig som emballasjen skiller produktet fra konkurrerende produkter.
Målet med all emballering er idag: