Domene og webhotell fra OnNet.no

Slå umiddelbart ned på destruktive forhold

For at det skal være mulig å løse en konflikt må vi bli kvitt alle destruktive forhold som gjør det vanskelig å løse konflikten. Den som har som oppgave å løse konflikten, f.eks. nærmeste overordnede, må derfor umiddelbart slå ned på alle forhold som kan være destruktive eller som motparten oppfatter som provoserende. Gjøres ikke dette vil dette bare eskalere konflikten til et høyere nivå i konflikttrappen og forlenge konflikten unødvendig.

Eksempler på forhold man slå ned på umiddelbart, er:

  • for mye “kamp preget” atmosfære
  • baksnakking, skitkastning, kallenavn, negativt kroppsspråk, uhøflig atferd, utestengelse
  • for lite samarbeid
  • manglende kompromissvilje

Får slike forhold utvikle seg, vil resultatet som regel bli at begge partene går ned i skyttergravene sine eller at de trapper opp konflikten. Men selv om du klarer å skape en atmosfære for konfliktløsningen som ikke er preget av kamp, motvilje, og mistro, har du ingen garanti for at du klarer å løse konflikten. Enkelte ganger vil konflikten blir stående uløst fordi en av partene velger å:

  • Skyve problemet bort eller “under teppe”
  • Bortforklarer uenighet
  • Mangler vilje til å innse egne feil, tilgi eller inngå kompromiss

Som leder er din oppgave å sørge for at dette ikke skjer. Alle konflikter må løses. Hvis ikke vil de bli spøkelser som stadig dukker opp igjen.

Sviktende aggresjons kontroll

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.