Norges rimeligste tilbyder!
.no domene = kr. 99/år
Webhotell/e-post = kr. 99/år

    Denne artikkelen er del 6 av 16 artikler om Konfliktløsning

agenturer.no

De fire dommedagsrytterne til Knudsen og Unstad (2015) er ulike former for kommunikasjon og reaksjonsmønstre man bruker når diskusjonene blir vanskelige og situasjonen blir tøff.

Sammen med de psyklogiske forsvarsmekanismene vi beskrev i forrige artikkel er disse tre dommedagsrytterne de vanligste og vanskeligst forholdene som ødelegger mulighetene for konfliktløsning eller forsoning. Forsvarsmekanismene som vi gikk igjennom i forrige artikkel går også igjen i disse dommedagsrytterne.

Dommedagsrytter 1: Kritikk av andre

Så lenge kritikken er konstruktiv, kan dette hjelpe bedriften til å vokse. Dersom man derimot angriper en persons personlighet eller en persons karakter kan dette gjøre stor skade. “Kritikk av andre kan være en form for projisering og forskyvning der vi overfører feil til andre” (Knudsen og Unstad, 2015, 49). Dette kan skyldes at vedkommende er redd for å ta konflikten og det ubehaget konflikten medfører.

Dommedagsrytter 2: Forakt

Knudsen og Unstad (2015) beskriver tegn på forakt som måter å sette merkelapper på folk, måten å bruke sarkasme mot folk og bruken av kynisme på folk. Det at man ruller øynene når personen snakker, fiendtlig humor og fnysing er også tegn på forakt. Forakt er den verste av de fire dommedagsrytterne. Vi nevnte konflikttrappen tidligere, og forakt ligger på trinn 2-4. Her er det gode muligheter for konflikten til å eskalere.

Dommedagsrytter 3: Forsvar

Ifølge Knudsen og Unstad (2015) handler denne dommedagsrytteren om å forsvare oss selv, og gi forklaringer på hvorfor man gjør som man gjør. Her er ofte ikke problemet “meg” men “deg”.

Dommedagsrytter 4: Steinansikt

Kjennetegn på “steinansikt” er at man slutter å engasjere seg og trekker oss tilbake. Man snur på en måte ryggen til arbeidsmiljøet, slutter å hilse og lukker fortest mulig døra til kontoret. Man er også ofte tause på møter i bedriften.

Dersom situasjonen eller diskusjonen blir for tøff, bruker vi ulike dommedagsryttere for verne oss selv.

Kilder:

  • Knudsen, Jan Alm og Marit E. Unstad. 2015. Lederen som konflikthåndterer. 1. utg. Oslo: kommuneforlaget.
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Konfliktløsning

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Psykiske forsvarsmekanismer som styrer vår atferdMekling >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Konflikt og konfliktløsning
  • Konflikter på arbeidsplassen
  • Lovverket om konflikter
  • Konfliktformer
  • Psykiske forsvarsmekanismer som styrer vår atferd
  • Fire dommedagsryttere
  • Mekling
  • Konfliktløsning
  • Konflikthåndtering
  • “Best practice” ved konfliktløsning
  • Konfliktløsningsamtale
  • Maskert herredømme
  • Universell metode for konfliktløsning
  • Gordon strategi for konfliktløsing
  • Forhandlinger og forhandlingsteknikk
  • LØFT – Løsningsfokusert Tilnærming til konflikter