En differensieringstrategi er 1 av 3 av Porters generiske konkurrentstrategier. Differensiering vil si at virksomheten tar sikte på å oppnå varige konkurransefortrinn gjennom å “skille seg ut” i kundens øyne på viktige kundeverdier.
Hva er en differensieringstrategi?
Å velge en differensieringstrategi vil si å oppnå varige konkurransefortrinn gjennom å:
differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden
F.eks. være den i bransjen som gir best kundeservice og opplæring, hvis man opererer i et teknisk komplisert marked. Det finnes mange måter en virksomhet kan velge å skille seg ut fra konkurrentene, men noen av de vanligste differensiering parametrene i en differensieringstrategi er:
- design eller varemerke
- teknologi
- egenskaper
- kundeservice
- forhandlernettverk
Med en differensieringstrategi er det ikke lenger standardiserte produkter, men produkter som skiller seg fra konkurrentenes man tilbyr. Man kan også bruke service som et virkemiddel i stedet for produktet selv. Kunden er villig til å betale mer for å få et produkt eller en service som skiller seg fra konkurrentenes.
Fortsatt er det imidlertid et massemarked man henvender seg til, selv om det ofte vil være smalere enn for de typiske lavkostproduktene. Kjøkkeninnredningsprodusenten Norema kan være et eksempel på en virksomhet med defferensieringsstrategi. Bilprodusenter som Mercedes og Audi brukes også ofte som eksempel (Roos 2002).
Markedssegmentering står sentralt
Markedsegmentering står her sentralt for å identifisere de mest lønnsomme kundesegmentene som virksomheten har mulighet til å tilfredsstille med sitt verditilbud gjennom å følge en differensieringstrategi.