Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.
Årsaken vil at bedriften har fått en monopolsituasjon på markedet kan f.eks. skyldes:
- Bedriften eier/kontrollerer spesielle råvarer eller har et særegen produksjonsmetode som ikke er kjent av andre.
- Markedets størrelse er begrenset. For å produsere varer eller tjenester kreves det enkelte ganger store investeringer i produksjonskapasitet for å realisere produktet. F.eks. jernbane, romfart o.l.
- Myndighetene bestemmer at produksjon og salg av varer skal være begrenset eller ivareta spesielle formål, skal foretas av en offentlig bedrift. F.eks. Vinmonopolet.
- Bedrifter slår seg sammen under felles ledelse for å dempe konkurransen. Dette kalles en trust.
- Bedrifter inngår kartellavtaler om ulike former for samarbeid.
- Bedriften har patenter som stenger andre konkurrenter ute av markedet.
Kjennetegn på et monopol er:
- Det er bare en tilbyder. Tilbyderen kan bestemme pris eller tilbudt mengde fritt.
- Det er ikke mulig for andre å etablere seg i samme produktmarked.