Produktutvikling og markedsføring


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 25 av 27 artikler om Innovasjon
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


    Denne artikkelen er del 9 av 10 artikler om Produktutvikling
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Parallelt med brukertestene, eller umiddelbart etter at man har fått positiv respons på de, må det utarbeides en markedsføringstrategi og marketing – mix for det nye produktet. Det hjelper lite å ha utviklet et nytt og «revolusjonerende» produkt hvis det blir presentert og markedsført feil, men det å markedsføre et produkt er ikke lett. Og spesielt er det vanskelig å velge rett strategi og program for et nytt produkt, da man ikke har noe historikk å bygge på.

For å redusere noe av den risiko og usikkerhet som alltid er forbundet med å lansere et nytt produkt, er det påkrevd med markedsundersøkelser hvor alle viktige elementer i introduksjonskampanjen pretestes.

Siden forbrukerne handler som en kontekst, er det påkrevd at vi tester hele marketing – mixen (produkt, pris, distribusjon, markedskommunikasjon, posisjonering osv), og ikke bare de tekniske sidene (funksjonstesten) eller hvordan forbrukerne opplever egenskapene og fordelene (brukertesten) produktet gir. For å teste introduksjons-strategien og -taktikken kan man f.eks. sette inn falske annonser i de mediakanalene man tar sikte på å benytte ved lanseringen. Ved å følge opp disse annonsene ved survey kan man fange opp hvordan målgruppen kommer til å reagere når produktet blir lansert. Hver imidlertid klar over at når vi gjennomfører slike pretester så har respondentene en tendens til å overdrive sin interesse for produktet. For å få et pålitelig bilde av situasjonen må vi derfor alltid justere resultatene nedover. F. Selnes (1993) sier at erfaringer fra analyseinstitutter tilsier at kjøpssannsynligheten bør korrigeres med en faktor på mellom 20 – 80%, avhengig av produkt og situasjon. Regelen er her at desto dyrere produktet er og desto større nyheten er, jo mer må vi justere nedover. Når det gjelder mulighetene til å teste kjøpssansynligheten ved ulike prisnivå, skal man være klar over at det er vanskelig å få pålitelige svar fra respondentene. Det er vanskelig for dem å angi ved hvilken pris de kommer til å miste interessen for produktet, og mange vil avgi strategiske svar i håp om at produktet skal bli så rimelig som mulig.

Forhold som f.eks. må pretestes før en produktlansering er:

1. Emballasjetest

  • Pakningsstørrelser
  • Utforming
  • Materiale
  • Farge
  • Tekst
  • Merke/navn

2. Kommunikasjonstester

  • Oppmerksomhetsverdi
  • Leseverdi
  • Evne til å formidle budskap
  • Profilen og image som skal skapes

3. Markedsplan

Det må utformes en fullstendig markedsplan, og alle elementer må pretestes. Har vi valgt riktig strategi ? Hva med målgruppen ? Nivå for innsats ? Pris ? Profil ? Distribusjonsapparat ? Salgsargumenter ? Media-mix osv.

Testsalg

For å redusere risikoen ved markedsføring av nye produkter, foretar man ofte et testsalg. I et geografisk avgrenset område eller ovenfor bestemte kundegrupper lanseres produktet med de samme tiltakene som er aktuelle (markedsplanen). Det er altså ikke bare produktet, men hele planen som blir testet. I tiden etter at produktet er introdusert, registreres salget fortløpende og det gjennomføres en felt undersøkelse for å få frem reaksjon fra kjøpere og ikke – kjøpere. Etter testsalget har man muligheter til å endre opplegget før man lanserer produktet i stor skala. Noe som reduserer risikomomentene som er forbundet ved lanseringen, og som utvilsomt kan spare bedriften for store feil som kan gi katastrofale følger. Testsalget gjør det også mulig å sette opp pålitelige salgsprognoser før produktet blir lansert.

Introduksjon

Har produktet kommet til denne fasen blir produktet lansert, og det gjennomføres fortløpende markedsundersøkelser for å kontrollere at lanseringen går som prognosert. Eventuelle avvik blir gjenstand for ulike avviksanalyser.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Innovasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Produktutvikling og teknisk utviklingImplementeringsprosessen >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Innovasjon
  • Innovasjonsformer
  • Innovasjonstyper
  • Åpne og lukkede innovasjonsprosesser
  • Innovasjonsprosessen og innovasjons modeller
  • Innovation Managment
  • Adopsjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessens hastighet/utvikling
  • Schumpteter sin bølgeteori (økonomisk utvikling)
  • Gründer / entreprenør
  • Radikal innovasjon i etablert virksomhet
  • Kreativ utviklingsgruppe
  • «Hit spots»
  • Produktutvikling
  • Produktets livssyklus
  • De enkelte trinn i produktutviklingen
  • Ideprosessen
  • Produktutvikling og situasjonsanalyse
  • Produktutvikling og identifisering av forbedringsområder
  • Innovasjonkilder : – Jakten på den gode ideen!
  • Produktutvikling – Idevurdering og økonomiske analyser
  • Produktutvikling og konsept testing
  • Produktutvikling og teknisk utvikling
  • Produktutvikling og markedsføring
  • Implementeringsprosessen
  • PIC – plan (en nedskrevet produktstrategi)
  • Du leser nå artikkelserien: Produktutvikling

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Produktutvikling og teknisk utviklingPIC – plan (en nedskrevet produktstrategi) >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Produktutvikling
  • Produktets livssyklus
  • De enkelte trinn i produktutviklingen
  • Produktutvikling og situasjonsanalyse
  • Produktutvikling og identifisering av forbedringsområder
  • Produktutvikling – Idevurdering og økonomiske analyser
  • Produktutvikling og konsept testing
  • Produktutvikling og teknisk utvikling
  • Produktutvikling og markedsføring
  • PIC – plan (en nedskrevet produktstrategi)
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.