Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Før det er mulig å sette bort en eller flere støttetjenester gjennom tjenesteutsetting trenger virksomheten en utkontrakteringstrategi.
En utkontrakteringstrategi er:
“En plan som angir hva som skal tjenesteutsettes, hvordan tjenesteutsettelseforløpet skal skje og hvordan de tjenesteutsatte tjenestene skal integreres med virksomhetens øvrige verdiskapningprosesser”
Utkontrakteringstrategien formål er:
“å angi hvordan virksomheten kan forbedre sin lønnsomhet og øke sine konkurransefortrinn ved å la andre selskaper utføre en eller flere støtteaktiviteter som virksomheten selv utfører idag”
Utkontrakteringstrategien kan beskrives i form av en tidsakse og en funksjonsakse.
Tidsakse
Innenfor tidsaksen er vi opptatt av tjenesteutsettelseforløpet. Med tjenesteutsettelseforløp menes:
Tiden fra noen begynner å vurdere en tjenesteutsetting til den er blitt en del av organisasjonens normale drift
Dette forløpet kan deles inn i fire etapper:
- forberede
- avtale
- overføre
- industrialisere
Gjennomføringen av de tre første etappene kan med fordel organiseres som et prosjekt. De skiller seg fra organisasjonens ordinære drift, og har lett definerbare start- og stoppunkter. Dermed er de to viktigste kriteriene for å definere et prosjekt oppfylt. Fjerde etappe er mindre egnet for prosjektorganisering (Aase 2005,37-38).
Funksjonsakse
Tjenesteutsettelseforløpets funksjonsakse består av fire parallelle løp:
Store organisasjoner velger gjerne å gjennomføre tjenesteutsettelsen som delprosjekter. Mindre organisasjoner kan nøye seg med å samle alt i et felles prosjekt (Aase 2005,38).
Du leser nå artikkelserien: Outsourcing