Domene og webhotell fra OnNet.no

USP tesla
Photo by David von Diemar

Hva er USP (Uniqe Selling Point)?

USP står for “Unique Selling Proposition” eller “Unique Selling Point” og refererer til det unike trekk eller verditilbud som skiller et produkt eller en tjeneste fra konkurrentene og gir det et en konkurransefordel. Dette kan være en funksjon, kvalitet, pris, service eller en kombinasjon av disse faktorene som appellerer til målgruppen.

På norsk kalles USP for “Unikt Salgs Point” eller “uslåelig salgsargument“, og er det spesifikke aspektet ved verditilbudet som gjør at kunder velger dette produktet eller tjenesten fremfor andre.

Som markedsføringsstrategi er U.S.P. utviklet av Ted Bates og beskrevet i Rosser Reeves bok Reality in AdvertisingHvorfor reklamen ofte er bortkastet (Tanum).

USP-strategien tar utgangspunkt i de problemene som produktet eller tjenesten kan løse for kjøperen (kunden), for så å lage et slagord som forteller hva som er så unikt ved dette produktet at du må kjøpe det fremfor konkurrentenes produkter. Slagordene er alltid knyttet til nytteverdien eller bruksverdien, dvs. den fordel kjøperen vil ha av varen når han eller hun tar den i bruk.

Lav pris er ingen bruksfordel, men en kjøpsfordel. Smaker de billige pølsene pyton, blir middagen mislykket. Derimot er kombinasjonen av lav pris og bruksfordel selvsagt bra.

Formål

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.