Hva er sekundærsosialisering?
Mens primærsosialisering er den sosiale læringen som skjer hjemmet, er sekundærsosialisering den sosialiseringen som skjer utenfor hjemmet.
Sekundærsosialisering refererer til den prosessen hvor vi tilegner oss og internaliserer normer, verdier og atferd som er passende for spesifikke situasjoner eller roller utenfor vår familie (vårt primære sosiale miljø). Denne typen sosialisering skjer vanligvis senere i livet og i ulike sosiale kontekster som barnehagen, skoler, arbeidsplasser, massemedia, sosiale medier, kulturelle og religiøse institusjoner for å ha nevnt noen av de viktigste sekundære påvirkere.
Barnehagen og skolen
Etter hvert som barnet vokser får barnehagen og skolen et viktig plass i barnets sekundærsosialisering, da de tilbringer 1/3-del av tiden her. Gjennom denne sekundærsosialiseringen lærer barnet nå å tilpasse seg nye roller og forventninger, og de må finne sin plass i et større fellesskap med andre barn.
I barnehagen lærer barnet å omgås andre barn og knytte bånd til andre enn kjernefamilien. Her lærer barnet å omgås andre og knytte kontakt med andre, uten at mor og far er tilstede. Samtidig som de utvikler sine motoriske og kognitive evner.
Skolen er viktig for å formidle kulturen, normene og verdiene i samfunnet. Her lærer barn og ungdom ikke bare faglig kunnskap, men også sosiale normer, samarbeid, disiplin og respekt for autoriteter.
Skolen skal gi barna kunnskapen, kulturen, verdiene, normene og holdningene de trenger for å passe inn i det samfunnet de er født inn i. Ferdigheter som de vil trenge senere for å klare seg i det moderne samfunnet de tilhører.
Forskning viser at ungdom fra lavere sosiale lag får mindre kulturell stimulans og støtte av foreldrene. I familier i lavere sosiale klasser er de ikke så bevisste på hvor viktig høyere utdanning er for barna, og det gjør at ungdom med en slik bakgrunn i mindre grad tar høyere utdanning enn ungdom fra høyere sosiale klasser.
Skolens viktigste funksjoner i sekundærsosialisering kan sammenfattes i følgende punkter: