Identifisere strategiske ressurser og evner
Når forretningsstrategien skal velges er vi opptatt av:
å identifisere de strategiske ressursene og evnene virksomheten har, for så å se på hvordan disse ressursene og evnene kan gjøres om til varige konkurransefortrinn
For å avgjøre hvilke strategiske ressurser og evner virksomheten har og hvordan disse kan utnyttes for å skape varige konkurransefortrinn må vi gjennomføre en ressurs- og evneanalyse.
Ressursanalyse:
Siden et konkurransefortrinn defineres som “effekten vi får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller kompetanseområder som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter” må vi gjennomføre en ressursanalyse for å avgjøre om virksomheten har noen ressurser som kan gi virksomheten varige konkurransefortrinn eller ikke.
Med ressursanalyse menes:
“En analyse av virksomhetens ressurser for å se hvilke av dem som oppfyller kravene SVIMA testen setter til en strategisk ressurs”