Strategiske alternativer
Når man har vurdert industriens globalitet og bedriftens internasjonaliseringsevne, kan man gå over til å se på hvilke strategiske alternativ bedriften står overfor i det aktuelle internasjonale markedet, og hvilke utfordringer bedriften her kan møte. Det finnes mange modeller vi kan ta utgangspunkt i. En enkelt modell er modellen til Solberg (2009) som gir oss ulike strategiske muligheter vi kan forsøke å utnytte ved å kombinere bedriftens internasjonaliseringsevne med industriens globalitet.
De ni strategiske vinduer
Uavhengig av om bedriften allerede har tatt skrittet og etablert seg i ett eller flere utenlandske markeder vil bedriften befinne seg i en strategisk situasjon med ulike strategiske alternativer å velge mellom. Tar vi her utgangspunkt i Carl Arthur Solberg (2009) sin modell, hvor vi evaluerer bedriftens internasjonaliseringsevne opp mot industriens globalitet, vil det finnes ni ulike strategiske vinduer bedriften kan velge mellom.
Disse 9 strategiske vinduer er vist i matrisen under.
Modellen gir oss ni strategiske alternativ, hvor vi beveger oss fra en strategi hvor virksomheten velger å bli i sitt hjemmemarked, til en strategi hvor virksomheten velger å styrke sin globale posisjon.