En av de mest grunnleggende tommelfingerreglene innen e-postmarkedsføring er:
“Sett deg et mål. Velg deretter hvem du ønsker å nå (målgruppe), få tak i deres epostadresser, før du starter å sende dem skreddersydde budskap som du følger opp med nye skreddersydde budskap, avhengig av deres basiskunnkap og stadie i beslutningsprosessen (kjøpsprosessen)“.
Segmenter markedet for å finne din målgruppe
Ikke gå i en av de mest vanlige fellene innenfor e-postmarkedsføring. Ikke prøv å nå “alle” med dine nyhetsbrev og e-postkampanjer. Til det er folk altfor forskjellige. Ingen klarer å skrive et nyhetsbrev eller lage en e-postkampanje som interesserer alle innenfor et “tema”. Skal du lykkes må du foreta en markedsegmentering.
Segmentering betyr å klassifisere forbrukere etter sosio-økonomiske, sosio-kulturelle og individuelle egenskaper. Det dreier seg om å identifisere individuelle eller grupper av forbrukere som er interessert i eller ikke interessert i et bestemt produkt, tjeneste, system eller budskap, og velge ut ett segment , eller aller helst en mindre gruppe (cluster) innenfor dette segmentet, som målgruppen for nyhetsbrevet.
Det finnes flere segmenteringstrategier å velge mellom, men innenfor e-postmarkedsføring er er det kun konsentrert markedsføring som fungerer. Faktisk må man gå et steg videre og praktisere clusteranalyse og nisjestrategier hvis man skal ha sukess innenfor e-postmarkedsføring.
De vanligste segmenteringskriteriene som benyttes i markedsegmentering generelt er: