For å kunne bruke målgruppe definisjon i operativ markedsføring, for eksempel i forbindelse med produktutvikling, merkevarestrategien eller utviklingen av en ny nettside, kreves det mer detaljert informasjon om hvem kunden er enn det målgruppe definisjonen gir. Målgruppe definisjonen, f.eks. at vi ønsker å nå menn og kvinner mellom 18-39 år, med minst 3-årig høyere utdanning, må derfor støttes opp av en mer detaljert målgruppe beskrivelse av hva som kjennetegner målgruppen vi ønsker å nå. Med dette menes en beskrivelse av hvilke kjennetegn kundene har med hensyn til variabler som:
- demografi
- geografi
- psykografi og sosio-kulturelle variabler
- atferds- og livsstilsvariabler
Jo mer vi vet om kundens behov, følelser, preferanser, ønsker, savn og drømmer, jo enklere er det å lage et verditilbud og aktiviteter som målgruppen ønsker å kjøpe, samtidig som det er enklere å velge ut riktige budskap og mediekanaler for å nå disse kundene.
Tegn et bilde av kundeprofilen
For å kunne snakke direkte til kunden vi ønsker å treffe med kampanjen må vi først velge hvilket markedsegment (målgruppe) vi skal henvende oss til. Deretter må vi finne den beste eller mest karakteristiske kunden i dette segmentet (målgruppen).
Denne kunden må vi så beskrive på en så grundig måte for å danne oss en kundeprofil som forteller hvem disse personene er, hva som kjennetegner dem, hvilke behov, ønsker, erfaringer og forventninger de har.
Når vi vet dette skreddersyr vi så til slutt kampanjen som skal gå viral til denne kundeprofilen så vi snakker direkte til denne kundeprofilen og ingen andre.
Denne prosessen kan illustreres slik: