Hva er en læringsarena?
Med læringsarena menes:
“Stedet eller konteksten hvor læringen skjer”
På skolen foregår all læringen i klasserommet. På jobben er læringsarenaen ikke primært et konferanse- eller møterom, men selve arbeidsplassen, hvor medarbeiderne daglig utfører sine oppgaver etter bestemte instrukser. I privatlivet er læringsarenaen gjerne hjemmet, hvor du tilbringer tiden med foreldrene og søsken eller kjæresten din, eller stedet hvor du møter vennene dine etter lekser og middag. Noe som betyr at vi skifter læringsarena mange ganger hver dag. Avhengig av hvem vi omgås og formålet med omgangen.
Lærearenaen er viktige fordi den påvirker hvordan læring skjer, hvilke ressurser som er tilgjengelige, og hvordan læringsinteraksjoner utspiller seg. Ved å forstå lærearenaens betydning og optimalisere disse arenaen for læring kan lærere, foreldre, individer, ledere og samfunnet bedre støtte læring og personlig utvikling.
Læringsarenaen avgjør resultatet av læringen
At omgivelsene avgjør resultatet av den kognitive læringen bør være opplagt. For at en læringarena skal være egnet for formell kognitiv læring må vi forsikre oss om at den planlagte læringsarenaen oppfyller følgende minimumskrav:
- Ingen forstyrrende støykilder – Kognitiv læring forutsetter kommunikasjon mellom den som har noe å lære bort og den som ønsker å motta lærdommen. Denne kommunikasjonsprosessen kan enkelt bli ødelagt av ulike former for støy. Sitter du på en nattklubb eller møter noen på gaten i en støyende gate med masse biler og eksos er det vanskelig å bare høre hva den andre sier, lagt vanskeligere å lære noe i disse omgivelsene. For at god kognitiv læring skal oppstå bør man påse at alle støykildene som kan ødelegge kommunikasjonen er fjernet før læringen skjer.
- Rett sted, medium og tid – Læringen må legges opp på et et sted, medium og tidspunkt som passer for deltakerne. Idag hvor stadig mer av læringen skjer digitalt og gjennom virtuell undervisning er valg av medium det første vi normalt må ta stilling når vi skal ta stilling til læringsarenaene. Dernest hva som er passende sted og tid for læringen. Selv om om passende sted og tid er situasjonsbestemt er det allikevel lurt at verken stedet eller tidspunktet bryter radikalt med deltakernes forventningsbilde til sted og tidspunkt.
- Alle nødvendige rekvisitter – For å kunne overføre et kognitivt budskap fra en lærer til en annen (f.eks. elev) må læringsarenaen ha alle de nødvendige hjelpemidlene og rekvisittene som kreves for budskapsoverføringen og læringen. F.eks. kan læreren trenge å ha tilgang til en tavle, kritt, internett eller overhead. Skal læringen skje over lengre tid er mat og drikke andre rekvisitter som må tilrettelegges.
Disse kravene til læringsarenaen gjelder kun formelle læringsarenaer for kognitiv læring, og ikke læringsarenaene for praktisk erfaringslæring, observasjonslæring som bygger på helt andre læringsmekanismer enn kognitiv læring.